Abeceda vitamínů: H

Málo známý, přesto důležitý. Vitamín H můžete znát i pod názvem biotin. Jeho nedostatek může způsobit šupinatění kůže, dokonce zabrzdit růst dětí.

Vitamín, rozpustný ve vodě, získal svůj název z německého slova haut, což znamená kůže. Právě pro kůží je vitamín H nejúčinnější. Je složkou enzymů, které se zasluhují o rozkládání, celkové trávení bílkovin, cukru a tuku. Díky vitamínu H vzniká lepší energetická přeměna pro naše buňky.  V lidském těle se biotin vyskytuje – vyrábí jej bakterie sídlící ve střevech, ale lze ho doplňovat i přijímanou potravou. Pokud chcete doplnit obsah biotinu v těle, zařaďte do jídelníčku vaječné žloutky nebo játra. Nejvyšší obsah můžete nalézt v houbách, špenátu, sóji, banánech, melounech a droždí. Pokud holdujete více masu, než zelenině, vysoký obsah naleznete i v játrech nebo ledvinách.

Vitamín H je podstatný pro celou řadu biochemických pochodů v našem těle. Výrazně přispívá k činnosti nervové soustavy, psychické činnosti, normálnímu energetickému metabolismu a v neposlední řadě k běžnému metabolismu makroživin. Někdy se můžete setkat s přezdívkou “vitamín krásy”. K tomuto označení je jednoduchý důvod – užívá se pro jako výživa pro vlasy a pokožku. 

Denní potřeba biotinu je 150 až 300 mikrogramů. Nedostatek tohoto vitamínu je velice vzácný, proto se nemusíte obávat o jeho nouzi. Pokud by k jeho nedostatku došlo, poznáte to na sobě. Mezi příznaky patří šedivění a šupinatění kůže, spavost, nízká imunita. U dětí je možné se setkat se zastavením růstu a případného dalšího vývoje. Při předávkování nastane pocit nevolnosti, zvracení nebo bolest hlavy.  

Close