5 superpotravin, které zlepší zdraví srdce

Zdroj: Freepik.com

Kardiovaskulární choroby se staly jedněmi z nejběžnějších vážných nemocí dnešní doby. I když moderní medicína dokáže lidi jimi postižené léčit a prodloužit jim život třeba o dlouhá léta, je potřeba mít na mysli, že kvalita takového života může být velmi snížena. A přes veškerou lékařskou péči jsou choroby srdce a oběhového systému jednou z nejčastějších příčin úmrtí západního světa. Připravili jsme pro vás potraviny pro zdravé srdce, které doporučujeme zařadit do jídelníčku.

Jak se dožít vysokého věku

Jestliže se chcete dožít vysokého věku, je na místě zavčasu pečovat o své kardiovaskulární zdraví. Zejména pokud jsou ve vaší rodinné anamnéze případy nemocí srdce a cév. Je obecně známo, že kardiovaskulárnímu systému prospívá střídmost, ale pestrost v jídle, pouze umírněná konzumace alkoholu, život bez tabáku, dostatek aktivního pohybu a adekvátní regenerace a relaxace.

Pokud se budete těmito jednoduchými radami řídit, je pravděpodobné, že na světě pobudete o pár let déle než lidé, kteří takto ukáznění nejsou. Nemusíte se obávat ani občasného porušení životosprávy. Lepší je však dopřávat si všeho s mírou. Bát se však rozhodně nemusíte následujících tří potravin a dvou nápojů, které naopak vašemu srci a cévám výrazně prospívají.

1. Hořká čokoláda

Kvalitní čokoláda s vysokým podílem nepraženého kakaového prášku je plná užitečných sloučenin, které pomáhají zlepšit krevní oběh, regulují krevní tlak a snižují vysokou hladinu špatného cholesterolu. Flavonoidy přítomné v kakaové hmotě navíc zabraňují tvorbě krevních sraženin a chrání buňky před volnými radikály. Výhodou opravdu dobré a silné čokolády je také to, že její výrazná intenzivní chuť dokáže uspokojit mlsný jazyk i bez nadbytečného cukru.

2. Borůvky

Borůvky jsou pro srdce super, ale podobný efekt jako mají ony zaručí celá řada dalších bobulových plodů – jahody, brusinky, rybíz, maliny nebo ostružiny. Excelují totiž v množství antioxidantů antokyanů, které plodům propůjčují červenou a modrou barvu. Tyto pigmenty přispívají ke snížení krevního tlaku a lepší dilataci cév. Borůvky a jim podobné bobule mají nízký obsah tuku, ale jsou bohaté na vitamíny A, C a zejména vitamín K zodpovědný za metabolismus proteinů cévní stěny.

3. Ořechy

Mandle, vlašské ořechy, pistácie, arašídy, lískové nebo makadamové ořechy, všechny obsahují sloučeniny užitečné pro vaše srdce. Vitamín E napomáhá redukovat špatný LDL cholesterol. Mají také vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, především ořechy vlašské. Omega-3 mastné kyseliny sice velmi mírně hladinu LDL cholesterolu zvyšují, ale snižují jeho schopnost způsobovat aterosklerózu. Obavy nemusíte mít ani z toho, že by se ořechy podepsaly na vaší hmotnosti, budete po nich spíše štíhlí. Dejte si ale pozor na solené oříšky. Nadbytek soli srdci nesvědčí.

Zdroj: Freepik.com

4. Červené víno

Červené víno je překvapivě nápojem s pozitivními účiny na srdce a cévní soustavu. Obsahuje antioxidanty, které zvyšují hladinu lipoproteinu s vysokou hustotou, jinými slovy – prospěšného typu cholesterolu. Tak pomáhá předejít poškození tepen. Některé vědecké studie poukazují na zjištění, že atioxidant resveratrol dokáže aktivovat enzym sirtuin SIRT1 a jeho prostřednictvím modulovat krevní tlak, imunitní systém a energetický metabolismus. Mějte však na mysli, že červené víno obsahuje alkohol, takže jeho denní konzumace by neměla překročit 1 až 2 decilitry.

5. Zelený čaj

I když zelený čaj není tak populární jako káva, dokáže tělo obdobně jako ona stimulovat k většímu výkonu a potlačuje únavu. Kvalitní druhy zeleného čaje, zejména japonský čaj matcha, vynikají vysokým obsahem katechinů, především epigallokatechin galátu (EGCg). Jemu pravidelní pijáci zeleného čaje vděčí za nižší hladinu špatného LDL cholesterolu a současně vykazují vyšší hladinu dobrého HDL cholesterolu. Pokud budete pít denně několik šálků zeleného čaje matcha, snížíte o desetinu pravděpodobnost vzniku srdečních onemocnění.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat