Search
Close this search box.

Kolik fyzické aktivity je akorát?

Zdroj: Freepik.com

Pravidelný pohyb by měl být přirozenou součástí našich životů. Věděli jste ale, že ne vždy platí, že čím víc pohybu budete mít, tím líp uděláte? Ano, příliš mnoho fyzické aktivity vašemu zdraví může naopak uškodit. O tom, kolik fyzické aktivity je tak nějak „akorát“, vám dnes řekneme více.

Kolik pohybu mají mít děti a dospívající?

Děti a dospívající jedinci mají mít alespoň 60 minut pohybu každý den. Mírné posilování nebo intenzivní fyzická aktivita se doporučují třikrát týdně. Pokud váháte nad tím, kolik pohybu je opravdu akorát, můžete se podívat do studie, kterou vydala v roce 2020 Světová zdravotnická organizace.

Pohyb u dětí by neměl znamenat, že za nimi budete chodit se stopkami v ruce. Pohyb nemusí být nutně pouze cvičení, ale i hry na hřišti, pobíhání v lese a podobně. Aktivity je vždy nutné přizpůsobit věku dítěte. 

Kolik pohybu má mít dospělý člověk?

Pokud jde o dospělé osoby, pohybu může být o něco méně než u dětí. V neprospěch pohybu pak často nahrává hodně práce, ale i zdravotní komplikace. Obecně by měl mít dospělý jedinec alespoň 150 až 300 minut pohybové aktivity týdně. Sem patří jízda na kole, plavání či chůze. Tuto aktivitu lze nahradit 75 až 150 minutami intenzivnějšího pohybu, jako jsou běh, aerobik nebo cvičení v posilovně.

Alespoň dvakrát týdně je vhodné přidat i posilovací cviky, s jejichž pomocí posílíte všechny svalové skupiny vašeho těla.

U těhotných žen má být mírná pohybová aktivita v množství 150 minut týdně, zařadit lze i mírný strečink. Pokud žena pravidelně sportovala i před těhotenstvím, nemusí se příliš omezovat ani během něj. Pokud ale nikdy necvičila, není vhodné to v těhotenství přehánět.

Co byste měli vědět

Nezapomínejte na to, že WHO vydává doporučení pro širokou populaci. Proto je možné, že co bude sedět ostatním, nemusí nutně vyhovovat i vám. Pokud je pro vás doporučené množství pohybu málo, klidně přidejte. Pokud budete mít jistotu, že vám dané množství aktivity nebude ubližovat.

Pokud máte pocit, že máte pohybu málo, může se vám stát doporučení WHO jakýmsi odrazovým můstkem k tomu, abyste nějak začali. 

Cvičit můžete i v pokročilém věku

V pokročilém věku jsou vaše možnost do jisté míry omezeny vaším zdravotním stavem, pokud ale budete mít pravidelnou pohybovou aktivitu, uděláte dobře. Pravidelný pohyb je spojován s nižší mortalitou, což je nižší riziko úmrtí z jakékoliv příčiny. Osoby v pokročilém věku mají mírným pohybem trávit alespoň 150 až 300 minut týdně, 3krát týdně by měly provádět funkční a balanční cvičení.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se dostat do formy po porodu

Porod je jedinečným a krásným zážitkem, který přináší radost, ale také změny na vašem těle. Po příchodu nového člena rodiny se mnoho

Tělo a kondice

5 tipů, jak zatočit se špatnou kondicí

Špatná kondice může ovlivnit náš každodenní život a bránit nám v plném využití našeho potenciálu. Ale nezoufejte! Existuje několik tipů, které vám