Zdraví ovlivňuje hlavně naše psychika – tipy, jak se více šetřit

Je těžké být pořád "v pohodě", když se toho na nás ze všech stran valí tolik. Existují ale metody a tipy, jak si psychické zdraví zachovat.

Všichni víme, že zdraví není jen tělesné. Když máme zlomenou nohu, jdeme k lékaři, když nás nesnesitelně bolí hlava, vezmeme si prášky proti bolesti. Tak proč mnohdy, když je toho na nás hodně a začínáme pociťovat nepříjemné pocity jako smutek, stres, zlost nebo závist, nedokážeme tuto situaci zvládnout? Proč chodíme na preventivní prohlídky k lékaři a k zubaři, ale nestaráme se preventivně o naše psychické zdraví?

Pokud se vám stává, že se cítíte přehlceni, že je toho na vás opravdu hodně a vy už nestíháte a nezvládáte to, zkuste si osvojit některý z následujících tipů, protože dlouhodobá psychická nepohoda se může projevit na tělesném zdraví.

Nejdříve se ale pojďme podívat, jak dokáže psychika zatočit s naším fyzickým zdravím, pokud se o ni dobře nestaráme.

Projevy psychické nepohody:

  • bolesti a motání hlavy,
  • bolesti zad,
  • prudké bušení srdce,
  • únava,
  • problémy se zažíváním,
  • tlaky na hrudi,
  • vyrážky a ekzémy.

TIPY, jak se více šetřit a pečovat o svou psychiku:

  1. Odpojte se
    • Je tak jednoduché spadnout do víru špatných zpráv, ať už při kontrolování e-mailu, sociálních sítí, sledování televize či poslouchání rádia. Nenechte se pohltit tím nekonečným proudem informací. Jak se říká: “Méně znamená více!” a v tomhle případě to rozhodně platí. Samozřejmě, že je dobré sledovat dění ve světě, a především v naší zemi. Obzvlášť touto dobou se nám dostává skrze média spousta důležitých informací, vy je ale nemusíte zpracovávat ani vnímat všechny. Určete si dobu a frekvenci, kdy je budete kontrolovat, ale vícekrát to nedělejte, opravdu nemusíte projíždět novinky každou půl hodinu. Ty nejdůležitější zprávy si k vám najdou cestu tak jako tak.
    • TIP: Přestaňte na sociálních sítích sledovat profily, které vás nutí cítit se špatně a méněcenně, naopak sledujte inspirativní profily, které vám dávají nějakou přidanou hodnotu, ať už motivaci, povzbuzení nebo pobavení.
  2. Mějte svoje rutiny a mějte je rádi
    • Mít svou rutinu je důležité, dodává to vaším dnům řád a určitou jistotu, což je pro psychiku také velmi důležité. Pravidelným dodržováním rutiny navíc trénujete sebedisciplínu a pevnou vůli. Nemusí to být ale jen ranní rutina, jako například pravidelný čas vstávání, sklenice vody po probuzení, protažení nebo procházka, ale i večerní rutina třeba 30 minut před spaním bez obrazovky jen s knížkou v ruce. O tom, jak si vytvořit rituály jsme se rozepsali v minulém článku.
  3.  Buďte vděční
    • Zkuste si najít alespoň jednou denně čas uvědomit si, za co jste doopravdy vděční, co se vám povedlo, koho máte v životě, v čem jste výjimeční, co vám život dal. Zkuste transformovat svůj styl myšlení a místo neustálého stesku po tom, co nemáte nebo co už bylo, se zkuste zaměřit na to, co máte a co je teď. Začátky nejsou lehké, ale pokud vytrváte, bude to mít pozitivní vliv na váš život i na vaši psychiku, tudíž i na vaše fyzické zdraví. Můžete si vést třeba deník vděčnosti, do kterého si každý den zapíšete tři věci, za které jste vděční a až vám jednou bude smutno a budete mít pocit, že se vám v životě nic nedaří, otevřete jej a uvidíte tu spoustu věcí, za které můžete být vděční a co je ve vašem životě krásné.
  4.  Udělejte si čas pro sebe
    • Nenechte se uštvat množstvím povinností, něco jistě počká na zítřek, třeba to nevyžehlené prádlo. Ukradněte si chvilku pro sebe a dělejte, co vás baví. Přečtěte si knížku, zacvičte si, dejte si horkou vanu, uvařte si kávu a přečtěte si noviny nebo časopis, vyplňte křížovku, zahrajte nějakou hru, nakreslete něco, pusťte si film… Prostě cokoli, na co běžně není čas, ale přáli byste si to.
  5. Vypište se z toho
    • Pokud máte rádi věci hezky zorganizované a pod kontrolou, pište si věci, ve kterých chcete být lepší, cíle, kterých chcete dosáhnout.
    • Tipy, co psát: Jaké bylo vaše nejšťastnější období v životě? Jaké 3 koníčky byste rádi vyzkoušeli? Co vás na vás trápí, jak to můžete zlepšit? Jaký je váš cíl, kterého byste v životě chtěli dosáhnout? S jakou částí vašeho života jste nejméně spokojení (rodina, přátelé, práce, finance, škola, …)? Jaké kroky můžete podniknout, abyste i s touto částí byli spokojení? Napište jeden zvyk, kterého byste se rádi zbavili. Napište jeden zvyk, který byste rádi začali. Kdo vás inspiruje? Kteří lidé mají na váš život pozitivní dopad a rádi byste s nimi trávili více času? Jak by vypadal váš perfektní život? Jaký je váš oblíbený inspirativní citát?
  6. Co můžete udělat večer, neodkládejte na ráno
    • Jdete ráno do práce? Nachystejte si oběd do krabičky, svačinu, oblečení, tašku a vše, co budete další den potřebovat již večer. Ušetříte mnoho času ráno a budete se méně stresovat rozhodováním co na sebe nebo co budete v průběhu dne jíst.
  7. Zdravý životní styl
    • Věčně omílaná rada, ale pravdivá. Pokud budete dodržovat základy zdravého životního stylu aneb zdravá strava, dostatek pohybu a dostatek spánku, bude to mít pozitivní dopad na obě složky vašeho zdraví, fyzickou i psychickou.
  8. Hlídejte se
    • Možná to bude znít nereálně a je pravda, že je to nejtěžší bod na seznamu, pokud se ale tohle naučíte zvládat, máte napůl vyhráno. Snažte se přistihnout sami sebe při negativních myšlenkách, výbuchu hněvu, zlozvyku… Když se přistihnete, že děláte něco, čeho se chcete zbavit, můžete s tím začít pracovat. První krok je tedy uvědomit si, co je špatně. Druhý krok je nahradit to nějakou pozitivní myšlenkou. Uvědomte si, že máte moc ovládat své myšlenky. Naštval vás někdo a máte chuť se okamžitě ohradit, zvýšit hlas a pohádat se s ním? Ve chvíli, kdy začínáte tyto tendence pociťovat, zkuste je chytit a uvědomit si, že je můžete ovládat. Zkuste se nadechnout, vydechnout a rozumně si o problému s druhým člověkem popovídat, možná máte skutečně pravdu vy, ale není důvod mu to agresivně vmést do obličeje. Stejně tak můžete ovládat i svou náladu. Je normální být občas skleslý a nesmát se 24 hodin denně, není dobré v tom však záměrně setrvávat a prohlubovat to. Snažte se říct si, co vám přinese ta špatná nálada, vždyť máte na výběr, vyberte si být šťastní.

TIP NAVÍC: Zaútočte na všechny smysly najednou. 

Zrak: inspirativní citáty, uklidňující obrázky

Zvuk: relaxační playlist, meditační nahrávka

Čich: vonná svíčka, vonné olejíčky v difuzéru, květiny

Hmat: deky, polštáře, koberec

Chuť: bylinný čaj, kvalitní čokoláda, bylinky, napomáhající harmonii

 

Často je rozpor v tom, co byste chtěli dělat a co ve skutečnosti musíte dělat. Nezapomínejte však v tom přívalu povinností na sebe a na své zdraví. To máte jen jedno. Proto si občas dovolte jen tak být a soustředit se na svá přání a na to, co vám dělá radost.

Opatrujte se!

Close