Tohle jsou vitamíny, které tělu nejčastěji chybí a způsoby, jak je doplnit z přírodních zdrojů

Zdroj: Freepik.com

Vitamíny a minerální látky jsou pro naše tělo zcela nezbytné. Ovlivňují totiž imunitu, optimální fungování těla i hospodaření s živinami. Většina odborníků po celém světě navíc zastává názor, že nejlepší způsob, jak do těla dostat všechny vitamíny, které potřebuje, je jíst zdravou a vyváženou stravu. Teorie je sice fajn, praxe ale často pokulhává. Jaké vitamíny nám nejčastěji chybí a co dělat pro jejich přirozené doplnění? Čtěte dál a dozvíte se to.

Vitamín B12

Tenhle vitamín je v našem těle nezastupitelný. Pomáhá totiž s produkcí DNA a vytváří nové neurotransmitery v mozku. V případě jeho nedostatku pociťujete necitlivost rukou či nohou, potíže s chůzí, únavu, slabost, ztrátu paměti, halucinace atd. Skupinou, která je nedostatkem vitamínu B12 nejvíce ohrožena, jsou především vegani.

Ti by proto do svého jídelníčku měli zařadit zelené řasy (např. chlorellu nebo spirulinu), které patří mezi superpotraviny a vitamín v hojné míře obsahují. Bohatou zásobárnou vitamínu B je i guarana, která příznivě ovlivňuje správnou funkci nervového systém a je účinným pomocníkem při doplňování energie.

Vitamín C

Nesmrtelné a často opomíjené „céčko“ je hlavním aktivátorem imunitního systému a dennodenně v našem těle svádí boje s nejrůznějšími druhy záškodníků a nezvaných návštěvníků. Vitamín C si navíc tělo nedokáže vyrobit samo, takže je odkázáno čistě na naši pomoc. A proč vlastně tenhle vitamín tolik potřebujeme? Céčko je totiž zodpovědné za udržení normální funkce imunitního systému, tvorbu kolagenu zajišťující normální funkci krevních cév, kostí, chrupavek, dásní, kůže a zubů.

Přispívá také k normální psychické činnosti a činnosti nervové soustavy, snižuje míru únavy a vyčerpání a zároveň chrání buňky před oxidativním stresem. Jeho nedostatek se projevuje zvýšenou krvácivostí dásní, sníženou imunitou a poruchou krvetvorby. Z přírodních zdrojů ho můžeme doplnit zvýšenou konzumací papáji, brokolice, paprik a samozřejmě citrusů. Z bylinek pak můžeme doporučit třeba vilkakoru nebo ašvagandu, která udržuje stálou hodnotu vitamínu C, vápníku a dalších složek a obsahuje více než 80 biologicky aktivních látek.

Zdroj: Freepik.com

Vitamín E

Zdá se vám, že jste poslední dny unavenější než kdy jindy? Zároveň máte problém soustředit se a vaše kognitivní funkce taky nejsou to, co bývaly? Možná vám chybí vitamín E, který udržuje mozek v kondici. Kromě toho chrání před stárnutím a podporuje normální hladinu cholesterolu v krvi. Nedostatek vitamínu E způsobuje svalovou slabost, ztrátu svalové hmoty, abnormální pohyb očí, problémy se zrakem a nejistou chůzi.

Mezi nejlepší zdroje vitamínu E patří ořechy, semínka, olivový olej, luštěniny a zelenina. Jeho příjem a vstřebávání ale můžete podpořit také velejemným japonským čajem matcha, který obsahuje katechiny a vitamíny A, C a E. Jelikož matcha nemusí svou chutí vyhovovat každému, k dostání jsou i veganské kapsle naplněné tímhle přírodním zázrakem, které užívání mnohonásobně usnadňují.

Vitamín A

Tenhle vitamín, známý též jako retinol, je rozpustný v tucích a pomáhá člověku s jedním z našich smyslů – zrakem. Právě díky retinolu vidíme dobře za šera a rozeznáváme barvy. Vitamín A najdeme v živočišných produktech, jako jsou játra, maso, vejce nebo rybí tuk. I tady proto mohou mít s jeho nedostatkem problémy vegani a vegetariáni. Ti by proto měli do svého jídelníčku zařadit potraviny, které ho obsahují dostatečné množství.

Mezi ně patří třeba čerstvá vojtěška, mrkev, špenát, mango, petržel, meruňky, mangold nebo meloun. Z bylinek a tradičních superpotravin patří mezi bohatou zásobárnu vitamínu A také ženšen pravý, kterému se ne nadarmo přezdívá „kořen života“, protože má široké spektrum nenahraditelných účinků na náš organismus.

Tip: Ženšen obsahují King Kong kapky od Energy, přírodní bylinný koncentrát, který podpoří fyzický výkon i mentální aktivitu.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat