Search
Close this search box.

Řeřicha

Zdroj: Freepik.com

Řeřicha setá je nenáročná rostlina, která dorůstá výšky až 50 cm. Často se jí přezdívá vitaminová bomba, jelikož obsahuje plno důležitých látek a minerálů. Jak řeřichu vypěstovat, zpracovat a proč se pustit do klíčení? Vysvětlíme v následujícím článku.

Historie a použití

Pochází z Blízké Východu a řadí se mezi rychle rostoucí jedlé byliny. Je typická pro své výrazné kořeněné aroma a chutí se podobá ředkvičce. Dlouhá léta se používá jako součást detoxikačních kúr, jelikož je z 89 % tvořena vodou.

Jak prospívá našemu tělu?

Málokdo ví, že řeřicha má největší počet minerálních látek na světě. Obsahuje vitamin B, C a K, draslík, hořčík, vápník, betakaroteny a glukosinoláty. Všechny tyto vitaminy se nachází v listech řeřichy. Je více než vhodné používat ji dlouhodobě, dodává tělu energii, napomáhá při očistě jater, močových cest a má protizánětlivé a antioxidační účinky.

Výsev

Tato rostlinka roste opravdu rychle, její růst můžete sledovat takřka v přímém přenosu. K pěstování si připravte obyčejný plastový tácek nebo mělký kelímek, do kterého nasypejte zeminu. Tu vydatně zalijte vodou a po vsáknutí řeřichu nahusto vysejte. Než se začnou objevovat první lístky, umístěte nádobu do mikrotenového sáčku, aby měla bylina vhodné klima. Dejte si pozor na vyschnutí a možný vznik plísně. 

Zárodky listů uvidíte již dva dny po výsevu a po šesti dnech začněte s odřezáváním horních částí natí. Za jeden až dva týdny si můžete pochutnávat na čerstvě vypěstované domácí bylince. Řeřicha je vhodná ke klíčení v průběhu celého roku, nejčastěji se však pěstuje v zimních měsících.

Co si z řeřichy připravit?

Přidává se do pomazánek, paštik, omáček a zeleninových salátů. Podává se zejména ve studené kuchyni, jelikož při tepelné úpravě ztrácí vitamin C a hořkne. Je ideální v kombinaci s chlebem (podobně jako pažitka) a někteří kulináři řeřichu používají jako alternativu soli.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat