Search
Close this search box.

Proč byste měli jíst potraviny bohaté na bílkoviny?

Zdroj: Freepik.com

Bílkoviny jsou jednou z nejzákladnějších složek potravy, jedná se o velmi důležitý stavební prvek všech tkání v lidském těle. Kromě toho bílkoviny organismus dostatečně zasytí, a tak je jejich příjem o to vyhledávanější, pokud se chcete zbavit přebytečných tukových zásob nebo vybudovat svalovou hmotu.

Konzumovat potraviny bohaté na bílkoviny, ať už rostlinné nebo živočišné, je důležité z mnoha různých důvodů. Tím hlavním cílem je však vždy dostatečná obranyschopnost organismu a kvalitní zdroj pro stavbu svalů i orgánů.

V čem najdete bílkoviny?

Základní dělení bílkovin je na rostlinné a živočišné, názvy již samy o sobě napovídají, odkud se bílkoviny získávají. Živočišné bílkoviny najdeme v mase, orgánech, vejcích a mléčných výrobcích. V čem jsou naopak rostlinné bílkoviny? Jako kvalitní zdroj rostlinných bílkovin se považují luštěniny, brokolice, špenát nebo arašídy. 

Oproti rostlinným bílkovinám obsahují ty živočišné široké spektrum všech potřebných aminokyselin. Vegetariáni, kteří mají jako zdroj bílkovin pouze rostlinnou stravu, by si měli své pokrmy o to více hlídat, aby se jim dostávalo všech potřebných živin (konkrétně aminokyselin), které zahrnuje pouze pestrá strava.

Jak můžete bílkoviny doplnit?

Nějaký ten zdroj bílkovin najdeme téměř na každém kroku, ale jak doplnit bílkoviny nejenom rychle, avšak s požadovaným výsledkem? Na snídani si dopřejte řecký jogurt s müsli nebo poctivý tvaroh s ovocem. K obědu zvolte libové kuřecí nebo krůtí maso v kombinaci například s bramborem a brokolicí. Jako chutná svačina a zdroj bílkovin poslouží i ovocné smoothie, které doplníte trochou kvalitního proteinu.

Ideálně by bílkoviny měly tvořit kolem třiceti procent vašeho denního kalorického příjmu. Pokud se řadíte k aktivním sportovcům či tvrdě pracujícím jedincům, příjem bílkovin byste měli o pár procent navýšit. 

Kde je nejvíce bílkovin?

Jako podstatný zdroj bílkovin se dají považovat i vajíčka, na tak malém prostoru se ukrývá úctyhodných osm gramů bílkovin. Podobně jsou na tom i obilniny jako oves, quinoa nebo pšeničný klíček. Nejvíce bílkovin se však nachází v libovém mase a luštěninách. Alespoň jednou za čas byste proto tyto dva zdroje měli zařadit do svého jídelníčku i vy. 

Co obsahuje bílkoviny a nevyžaduje žádnou složitou přípravu? V první řadě jsou to proteinové nápoje, které pořídíte snad v každé prodejně zdravé stravy. Mimo jiné tyto drinky napomáhají hubnutí i růstu svalů. Další alternativou jsou semínka, a to jak slunečnicová, tak dýňová nebo lněná. Obdobně jsou na tom oříšky, i ty patří mezi zdroje bílkovin, které jsou zkrátka vždy při ruce.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se dostat do formy po porodu

Porod je jedinečným a krásným zážitkem, který přináší radost, ale také změny na vašem těle. Po příchodu nového člena rodiny se mnoho

Tělo a kondice

5 tipů, jak zatočit se špatnou kondicí

Špatná kondice může ovlivnit náš každodenní život a bránit nám v plném využití našeho potenciálu. Ale nezoufejte! Existuje několik tipů, které vám