Pravdy a mýty o stoprocentních džusech

Zdroj: Freepik.com

Džusy – jedni v nich vidí zdravou součást svého jídelníčku, jiní zase spoustu jednoduchých cukrů a konzervantů. Kde je ale pravda? Dnes jsme se pro vás rozhodli prozkoumat mýty o džusech.

Ještě před tím, než se pustíme do zkoumání jednotlivých mýtů, bychom si měli říct, co to džus vlastně je. Z hlediska legislativy to je jasné – rozlišuje ovocné šťávy (džusy), ovocné nektary, ovocné nápoje a ovocné limonády. Každá z kategorií má definováno, co výrobek může a nemůže obsahovat.

Mýtus: V džusu najdete přidané cukry, umělá barviva, konzervanty a aromata

Džus je výrobek obsahující 100 % ovocné složky – chuť, barvu, ale i vůni má příznačnou pro ovoce, ze kterého je vyroben. Do džusů nesmějí být přidávána žádná barviva, konzervanty, ale ani jiná ochucovadla. V případě stoprocentních džusů nejsou přidané ani další cukry. V džusu jsou pouze cukry, které se nacházejí v ovoci.

Při výběru džusu však dávejte pozor, k čemu se číslovka sta procent váže. Nemusí se vztahovat na celý produkt, někteří výrobci pod tímto číslem uvádění jen jednu z několika ovocných složek v produktu.

Mýtus: Džus je kalorická bomba

To není úplná pravda – ve stoprocentních džusech nenajdete cukry ani další dochucovadla. Pouze cukry, které se přirozeně vyskytují v ovoci, z nichž jsou džusy vyrobeny. Tedy i kalorická hodnota je podobná jako u ovoce, ze kterého je džus vyroben. Například 100 ml pomerančového džusu obsahuje podobné množství kalorií jako 100 gramů pomerančů (záleží na konkrétním džusu). Je ale jasné, že nemůžete vypít litr džusu denně. Pak byste opravdu zkonzumovali příliš kalorií.

Zdroj: Freepik.com

Mýtus: Džusy jsou plné konzervantů

V džusech nenajdete žádné konzervanty, jejich dlouhé trvanlivosti je dosaženo pasterizací – to je proces přirovnatelný vašemu domácímu zavařování. Váš džus si při tomto procesu zachovává nutriční látky i vitamíny. Nezáleží na obalu, ve kterém váš džus koupíte, vždy bude stejně dobrý.

Mýtus: Džus je umělý a neobsahuje dostatek nutričních látek

Vzhledem k tomu, že je džus schopen nahradit jednu z pěti denních dávek ovoce či zeleniny, vás můžeme ujistit, že v něm najdete vše potřebné. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) bychom měli denně sníst přinejmenším 400 g ovoce a zeleniny nebo vypít džus. Jedna dávka přitom představuje asi 100 g ovoce a zeleniny nebo sklenici ovocného nebo zeleninového džusu.

Tip: Pokud přeci jen dáváte přednost domácím ovocným šťávám a smoothie, zjistěte, které bylinky se hodí do zeleného smoothie a najdete je na zahrádce nebo si připravte low carb smoothies a hubněte zdravě.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat