Search
Close this search box.

Pravdy a mýty o stoprocentních džusech

Zdroj: Freepik.com

Džusy – jedni v nich vidí zdravou součást svého jídelníčku, jiní zase mnoho jednoduchých cukrů a konzervantů. Kde je ale pravda? Dnes jsme se pro vás rozhodli prozkoumat mýty o džusech. 

Ještě předtím, než se pustíme do zkoumání jednotlivých mýtů, bychom si měli říct, co to džus vlastně je. Z hlediska legislativy to je jasné – rozlišuje ovocné šťávy (džusy), ovocné nektary, ovocné nápoje a ovocné limonády. Každá z kategorií má definováno, co výrobek může a nemůže obsahovat.

Mýtus: V džusu najdete přidané cukry, umělá barviva, konzervanty a aromata

Džus je výrobek obsahující 100 % ovocné složky – chuť, barvu i vůni má příznačnou pro ovoce, z něhož je vyroben. Do džusů nesmějí být přidávána žádná barviva, konzervanty, ale ani jiná ochucovadla. V případě stoprocentních džusů nejsou přidány ani další cukry. V džusu jsou pouze cukry, které se nacházejí v ovoci.

Při výběru džusu však dávejte pozor, k čemu se číslovka sta procent váže. Nemusí se vztahovat na celý produkt, někteří výrobci pod tímto číslem uvádějí pouze jednu z několika ovocných složek v produktu.

Mýtus: Džus je kalorická bomba

To není úplná pravda – ve stoprocentních džusech nenajdete cukry ani další dochucovadla. Pouze cukry, které se přirozeně vyskytují v ovoci, z nichž jsou džusy vyrobeny. Tedy i kalorická hodnota je podobná jako u ovoce, z něhož je džus vyroben. Například 100 ml pomerančového džusu obsahuje podobné množství kalorií jako 100 gramů pomerančů (záleží na konkrétním džusu). Je ale jasné, že nemůžete vypít litr džusu denně. Pak byste opravdu zkonzumovali příliš kalorií.

Mýtus: Džusy jsou plné konzervantů

V džusech nenajdete žádné konzervanty, jejich dlouhé trvanlivosti je dosaženo pasterizací – to je proces přirovnatelný vašemu domácímu zavařování. Džus si při tomto procesu zachovává nutriční látky i vitamíny. Nezáleží na obalu, ve kterém džus koupíte, vždy bude stejně dobrý.

Mýtus: Džus je umělý a neobsahuje dostatek nutričních látek

Vzhledem k tomu, že je džus schopen nahradit jednu z pěti denních dávek ovoce či zeleniny, vás můžeme ujistit, že v něm najdete vše potřebné. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) bychom měli denně sníst přinejmenším 400 g ovoce a zeleniny nebo vypít džus. Jedna dávka přitom představuje asi 100 g ovoce a zeleniny nebo sklenici ovocného či zeleninového džusu. 

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat