Search
Close this search box.

Potravinová pyramida pro dospělé

Zdroj: Freepik.com

Potravinová pyramida je grafické vyobrazení různých potravin, díky němuž víme, jak by měl vypadat zdravý a vyvážený jídelníček. Pro dospělé je vhodné stravování důležité, aby si udrželi své zdraví a kondici. Také slouží jako prevence různých onemocnění.

Zde je pár tipů, jak se řídit potravinovou pyramidou pro dospělé.

Rozdělte svůj jídelníček na menší porce

Je důležité, aby dospělí jedli menší porce a častěji. Je to lepší pro vaše zdravé trávení. Rozdělte svůj jídelníček na menší porce a jezte ideálně 5krát denně. Můžete například snídat, svačit, obědvat, svačit a večeřet.

Jezte pestrou stravu

Potravinová pyramida pro dospělé obsahuje rozmanitou paletu potravin – od ovoce a zeleniny až po bílkoviny a tuky. Jezte rozmanitou stravu, abyste zajistili, že vaše tělo dostane všechny potřebné živiny a vitamíny.

Zahrňte do svého jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vlákniny

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny jsou důležité pro trávení a také vám mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi. Mezi potraviny s vysokým obsahem vlákniny patří celozrnné pečivo, luštěniny, ovoce a zelenina.

Omezte příjem tuků

Tuky jsou nezbytné pro tělo, ale je potřeba omezovat jejich příjem. Pokud jíte tuky, zvolte zdravé tuky, jako jsou olivový olej, ořechy a ryby. Vyhněte se potravinám s vysokým obsahem nasycených tuků, jako jsou smažená jídla a rychlé občerstvení.

Omezte příjem cukru

Cukry jsou pro tělo také důležité, je ale nutné omezit i jejich množství. Omezte příjem sladkostí, cukrovinek, limonád a dalších nápojů s vysokým obsahem cukru. Pokud potřebujete sladkost, snažte se zvolit zdravější alternativy, jako například ovoce a ovocné šťávy.

Zahrňte do svého jídelníčku dostatek bílkovin

Bílkoviny jsou potřeba pro růst a regeneraci těla. Zahrňte do svého jídelníčku dostatek bílkovin, jako jsou ryby, kuřecí prsa, fazole, luštěniny, tofu a ořechy. Vyhněte se přílišnému příjmu bílkovin z červeného masa.

Zdroj: Freepik.com

Zvyšte příjem ovoce a zeleniny

Ovoce a zelenina jsou bohaté na vitamíny a minerály, které jsou důležité pro vaše zdraví. Snažte se jíst alespoň 5 porcí ovoce a zeleniny denně. Můžete je konzumovat čerstvé, mražené nebo konzervované.

Pijte dostatek vody

Dospělí by měli pít alespoň 2 až 3 litry vody denně. Voda pomáhá udržovat tělo hydratované a odstraňovat toxiny z těla. Zkuste se vyhnout nápojům s vysokým obsahem cukru a kofeinu, jako jsou sladké nápoje, energetické nápoje a káva.

Omezte příjem soli

Příliš mnoho soli může způsobit vysoký krevní tlak a srdeční problémy. Snažte se omezit příjem soli a volit potraviny s jejím nízkým obsahem. Můžete také používat bylinky a koření jako alternativu k soli.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat