Search
Close this search box.

Panická ataka: Jak se projevuje a jak se jí zbavíte?

Zdroj: Freepik.com

Čas od času zpanikaří každý z nás, problém však nastává ve chvíli, kdy panická ataka a její opakování výrazně ovlivňují váš život. Víte, jak se opravdová panická ataka projevuje a jak s ní můžete bojovat? O tom vám dnes řekneme víc.

Panikaření je lidskou přirozeností. Pokud dojde k mimořádné situaci, se kterou se neumíme v prvním okamžiku vyrovnat, začneme panikařit. Nikdo z nás není neustále klidný a vyrovnaný. Stres je všude kolem, každý musí bojovat nejen s ním, ale i se svými dalšími strachy. Většina z nás se ale dokáže sama uklidnit. Jak jsou na tom ale lidé trpící na permanentní panické ataky, které jim komplikují život? Pokud ve svém okolí máte někoho, kdo má tento problém, měli byste vědět, jak se v dané chvíli chovat. 

Panická ataka: co to je?

Panickou ataku lze popsat jako náhlý stav, během něhož člověk pociťuje obrovský strach, který nemusí být vždy opodstatněný. Projevuje se jak psychicky, tak i fyzicky. Pokud je panická ataka nečekaná, nemusí mít žádný konkrétní spouštěč, prostě přijde. Současně však existují také předvídatelné panické ataky, které způsobuje stres či fobie. Velmi časté opakování těchto atak může vyústit v panickou poruchu.

Panická ataka: jak ji poznáte?

Ještě předtím, než vám řekneme víc o příznacích panické ataky, byste měli vědět, že je často zaměňována za úzkosti, jde však o dvě odlišné nemoci, které mají pár společných příznaků. 

Mezi příznaky panické ataky patří:

  • strach, strach ze smrti, strach ze ztráty kontroly
  • depersonalizace
  • zrychlený tlukot srdce a bolest na hrudi
  • pocit odtržení od zbytku světa
  • stažené hrdlo a sucho v ústech
  • pocení
  • třes
  • bolest hlavy
  • bolest břicha, zvracení
  • dýchavičnost

Na rozdíl od úzkosti jsou tyto pocity při panické atace mnohem intenzivnější, ataka má mnohem rychlejší nástup než úzkost. Panická ataka ovlivňuje vaše chování – pokud jí trpíte, můžete se vyhýbat určitým situacím, místům, ale i lidem.

Panická ataka: jak se při ní zachovat

Ať už vaši panickou ataku vyvolá cokoliv, musíte se jí umět bránit – jinak vám bude vaše neschopnost umět si poradit brzy hodně vadit. A to má velmi negativní vliv na vaše sebevědomí.

Zdroj: Freepik.com

Co můžete při panické atace udělat:

  • Pomáhá hluboké dýchání a uvědomění si, že máte panickou ataku.
  • Zavřete oči a myslete na nějaký objekt, na ten se začněte soustředit. Klidně se můžete na nějaký objekt zadívat, pokud je to pro vás lepší než zavřené oči.
  • Představujte si něco příjemného a bezpečného.
  • Nadechněte se levandule, používejte vhodné doplňky stravy.
  • Zacvičte si, opakujte si své vnitřní mantry.
  • Dýchejte opravdu zhluboka, mělké a rychlé dýchání může vaši ataku ještě prohloubit.

Panická ataka: léčba

Příčina panických atak není stoprocentně známá, částečně za to ale podle některých studií může dědičnost. Na panickou ataku mají vliv také různé stresové a další zátěžové situace. A to dokonce i ty pozitivní, jako je svatba, narození dítěte či milostné hry s vaším partnerem.

Pokud nejsou vaše problémy závažné, může vám pomoci sezení s psychologem, který vám pomůže najít způsob, jak se se stresem vypořádat. V případě závažných panických atak je lepší vyhledat psychiatra, který vám s velkou pravděpodobností předepíše léky. Současně s výše uvedeným je potřeba nezapomínat na kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, pravidelný pohyb, pevný denní režim, ale také odstranění stimulantů, kam patří alkohol a káva.

Máte ve svém okolí někoho, kdo trpí na panické ataky? Víte, jak se v dané situaci zachovat?

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat