Nedostatek slunce a jeho vliv na naši náladu

Zdroj: Freepik.com

Asi jste si stejně jako my na sobě všimli, že je jednodušší být veselý, produktivní a optimistický jedinec, když je venku teplo a slunečno. Máme tu listopad a už nemáme moc šanci se přes týden probouzet se sluníčkem. Naopak, jsme rádi, když ho uvidíme na cestě do práce. Nedostatek slunce nám jednoduše nedělá dobře. Kolem jsou všichni unavení a pomalu se blížící svátky vás nutí nad přemýšlením o tom, co všechno je potřeba zařídit. A začíná toho prostě být moc. My Vás chápeme a cítíme to stejně.

SAD (seasonal affective dissorder) je anglické pojmenování psychické a emoční přecitlivělosti na chmurné počasí a nedostatek slunce. SAD může působit v mírné formě, kde si pouze uvědomíte následek toho, že je více dní zamračeno, ale může vyvolat i silnější reakce, které mohou být zaměnitelné s depresí. Být smutný, když je venku tma, zima a mlha je naprosto běžné a nemusíte se za to cítit špatně.

Když nám chybí slunce

Slunce je v letních měsících jedním z hlavních zdrojů vitamínu D, který je důležitý pro vstřebávání ostatních vitamínů a minerálních látek. Proto čím méně slunce se nám na kůži dostane, tím může docházet k horšímu přijímání jiných vitamínů. Snažte se přes chladné měsíce zvýšit příjem „Déčka“ přes potraviny, které jíte. Nejvíce ho je v tučných rybách, jako je makrela, ale i všech ostatních, v mase, žloutcích a mléčných výrobcích. Pokud jste vegan/ka, nezoufejte, máme i pro vás tip, jak nepřijít o zdroj „Déčka“- vrhněte se na oves, sójové mléko, tofu, houby a pomerančové džusy s dužinou prodávané v obchodech – bývá do nich „Déčko“ přidáváno.

Rady pro všechny, od lehkých splínů po deprese

Nevyhýbejte se pohybu venku. Naopak! Vystupte z autobusu o zastávku dřív (pokud není jedna zastávka 5 kilometrů) a projděte se po práci. Nebo si naplánujte na víkend lehkou procházku v přírodě a kochejte se tím, že i v ošklivém počasí si lze užít například čerstvý vzduch, zbarvené křupající listy pod nohama a kávičku v kavárně, na kterou narazíte po cestě.

Tip: Vyzkoušejte naše tipy pro psychickou pohodu.

Pohyb venku vám také pomůže se aklimatizovat na změnu počasí lépe a může mít pozitivní následky na váš imunitní systém. Kromě procházek pro plíce a srdce nezapomínejte zapojit protahovací a posilovací cvičení doma či v posilovně, abyste měli silné kosti, chrupavky a svaly. Až budete staří, budete rádi, že jste celý život dbali o svůj pohybový systém!

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat