Search
Close this search box.

Kolik soli během dne je v pořádku?

Zdroj: Freepik.com

Ačkoliv se o soli v posledních letech mluví hlavně negativně, stále zastává v lidském těle řadu funkcí a je pro ně nezbytná. Jaký vliv má sůl na lidský organismus? A kolik soli během dne je v pořádku?

Co je to sůl?

Sůl neboli chlorid sodný (NaCl) je chemická sloučenina, kterou tvoří z 60 % chlor a ze 40 % sodík. V přírodě se sůl vyskytuje ve formě nerostu, který se nazývá halit – sůl kamenná. Jde o sloučeninu, která je pro naše tělo nezbytná.

Proč sůl potřebujeme k životu?

K tomu, aby lidský organismus fungoval, jsou nezbytné minerální látky. Ty si naše tělo nedokáže samo vytvořit, a proto je musíme dodávat zvenčí – a to ve formě potravy a tekutin. A stejně tak je tomu u sodíku a chloru.

Sodík potřebujeme pro přenos nervových impulsů, stahování a uvolňování svalových vláken, ale také k udržování optimální rovnováhy vody a minerálů. Chlor je zase důležitý při trávení potravy, je součástí žaludečních šťáv.

Nic se nemá přehánět

Ačkoliv je sůl pro správné fungování našeho organismu důležitá, měli bychom zmínit i doporučené množství, které bychom měli denně přijmout. K zajištění všech uvedených funkcí stačí přijímat malé množství soli. Na světě je minimum lidí, kteří by trpěli nedostatkem sodíku a chloru v těle. Nadbytečný příjem soli však představuje zdravotní riziko.

Kolik soli bychom měli denně přijmout?

Dospělí lidé by dle WHO neměli denně přijmout více než 6 gramů soli, to je množství odpovídající 1 čajové lžičce. U dětí by měl být příjem soli ještě nižší. Děti ve věku 1 až 3 let by měly přijímat maximálně 2 gramy soli, děti ve věku 4 až 6 let maximálně 3 gramy soli, děti ve věku 7 až 10 let maximálně 5 gramů soli, děti nad 11 let maximálně 6 gramů soli.

Nezapomínejte však na to, že sůl není pouze v jídlech, která doma při vaření osolíte, ale také ve většině průmyslově zpracovaných potravin.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat