Search
Close this search box.

Jak na kvalitnější spánek?

Zdroj: Freepik.com

Zdravý spánek je pro život velice důležitý, neměl by se proto v žádném případě podceňovat. Jak netrpět jeho nedostatkem a v čem spočívá kvalita spánku? Poradíme v následujícím článku.

Znaky nedostatku spánku

kvalitou spánku, která ovlivňuje i jeho délku, má potíž přes 30 % populace. Pokud vás trápí dlouhé usínání nebo se v noci často probouzíte, trpíte pravděpodobně nespavostí. V ČR je to již druhý nejčastější zdravotní problém. Po nevyspání následuje řada nepříjemných příznaků, mezi které se řadí únava, vyčerpanost, ztráta soustředění, podrážděnost, náladovost, úbytek energie a celkově vás může postihnout zhoršený psychický stav. Z dlouhodobého hlediska může špatné spaní způsobit deprese, zvýšený krevní tlak, nevýkonnost a úzkosti.

Vyberte vhodné prostředí

Vědci dokázali, že lidem se nejlépe usíná při úplné tmě. Zhasněte proto všechny lampy, zatáhněte žaluzie i závěsy. Před spaním omezte čas na telefonu, elektromagnetické záření pocházející z mobilu způsobuje bolesti hlavy a nespavost. Nastavte si v ložnici optimální teplotu, doporučuje se v rozmezí mezi 16-19 stupni. Pokud spíte v místnosti, kde je teplo, stává se, že je váš spánek z důvodu dehydratace méně kvalitní. Naprosto nezbytný je přísun čerstvého vzduchu, který okysličuje mozek a pomáhá proti stresu. Jestliže vás ruší hluk, použijte špunty do uší, a pokud spíte v místnosti se světlem, zvažte koupi masky na oči.

Pohyb

Zapojte do každodenního života některou z fyzických aktivit, kromě sportu to může být procházka, rychlá chůze nebo jóga. Ty vám pomohou unavit tělo, vyčistit mysl a podpořit spánek.

Strava

Nechoďte spát hladoví ani přejedení, jídelníček omezte dvě hodiny před usnutím. Pozor také na nikotin nebo kofein, jejichž stimulační účinky trvají několik hodin, mohou vám tedy bránit v kvalitním spánku. Večer omezte konzumaci sladkostí, fast foodu a prakticky všeho, co má vysoký glykemický index. Mezi vhodné pokrmy se řadí například ryby, kuřecí nebo krůtí maso. Neodříkejte si snídani, bez ní si tělo začne produkovat hormon kortizol, což je stresový hormon. Ten negativně ovlivňuje náš spánek.

Bylinky

Při léčbě nespavosti můžete vyzkoušet přírodní léky a babské recepty, které váš organismus dokážou rychle zklidnit. Mezi oblíbené rostlinky se řadí meduňka, kozlík lékařský, mučenka pletní a mnoho dalších. Byliny přidejte i do horké koupele, výborné jsou i vonné soli nebo levandulový olejíček.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se dostat do formy po porodu

Porod je jedinečným a krásným zážitkem, který přináší radost, ale také změny na vašem těle. Po příchodu nového člena rodiny se mnoho

Tělo a kondice

5 tipů, jak zatočit se špatnou kondicí

Špatná kondice může ovlivnit náš každodenní život a bránit nám v plném využití našeho potenciálu. Ale nezoufejte! Existuje několik tipů, které vám