Hlíva ústřičná: Posílí imunitu a potěší v kuchyni

Hlíva se dá nazvat zázračnou houbou, o které nikdo nemluví, protože je jí u nás dostatek. Obsahuje překvapivě vysoký počet vitamínů a minerálů a proto si ji mnozí oblíbili jako součást jídelníčku.

Hlíva je skrytým zázrakem, který roste na kmenech stromů, má výbornou chuť, snadný způsob přípravy a překvapivě rozsáhlý seznam vitamínů a minerálních látek. Jaké to jsou a jak s hlívou naložit v kuchyni jsme pro vás shrnuli na jedno místo.

 

Zajímavosti o hlívě

Pleurotus ostreatus je latinský název pro tuto houbu připomínající spíše ústřice, podle kterých má název. Uměle může růst celoročně i v poměrně jednoduchých domácích podmínkách, ale v přírodě se vyskytuje po světě v mírném až subtropickém pásmu, od mírného jara přes léto do zimy. Je podobná ne tak známé hlívě plicní, která mívá světlejší barvu.

Má silnou houbovou chuť a zařazuje se mezi sladší, nehořké houby.

 

Seznam vitamínů, minerálů a k čemu je naše tělo využívá

100 g syrové hlívy obsahuje: (Název/počet/% vyjádření doporučeného denního příjmu)

Energie                  33 Kcal     1.6%
Sacharidy                6.09 g     4.7%
Protein                     3.31 g         6%
Tuk                           0.41 g         2%
Vláknina                    2.3 g         6%

Vitamíny
B9                               38 μg     9.5%
B3                        4.956 mg      31%
B5                         1.294 mg     26%
B6                         0.110 mg       8%
B2                        0.349 mg      27%
B1                         0.125 mg      10%
D                          29 IU mg        7%

Elektrolity
Sodík                        18 mg         1%
Hořčík                   420 mg        9%

Minerály
Vápník                       3 mg       <1%
Měď                   0.244 mg        27%
Železo                   1.33 mg     16.5%
Hořčík                     18 mg       4.5%
Mangan             0.113 mg           5%
Fosfor                   120 mg         17%
Selen                      2.6 μg            5%
Zinek                   0.77 mg           7%

Z tohoto seznamu vidíme, že hlíva má velké množství vitamínu skupiny B, které jsou nezbytné pro správnou funkci nervové soustavy, mimo jiné a ze zajímavosti – lidé, co mají dostatek vitamínu skupiny B v těle k sobě nelákají komáry, oproti ostatním. Fosfor a železo jsou minerály, které se nám často, obzvláště ženám, doporučují přidávat do stravy. Nezbytné pro funkci svalů a tedy orgánů a krve, hlíva vám v pouhých 100 g doplní denní příjem až o 17 % minerálů.

 

Oblíbené recepty s hlívou

Trojobal

Jako první musíme zmínit, že pokud máte rádi smažená, obalovaná jídla, rozhodně vyzkoušejte hlívu. Hlíva smažená v trojobalu chutná téměř všem a rychle se po ní zapráší, tak jí udělejte dostatek.

Stir fry

Společně se zeleninou se podává hlíva jako přílohová část restované přílohy k hlavnímu chodu, tedy orestujte zeleninu spolu s hlívou a přidejte k hlavnímu chodu a rýži na asijský způsob přípravy.

Polévka

V polévce chuť hlívy skvěle doplňuje hnědou rýži a hovězí. Orestujte cibuli, česnek, hlívu a koření dle vaší chuti v hrnci, poté přidejte hovězí a míchejte, dokud se všechny strany masa neorestují a uzavřou. Poté přilijte 1-1,5 l připraveného hovězího vývaru. Zatímco se bude vařit hovězí maso, v jiném hrnci uvařte hnědou rýži a polévku o rýži doplňte až na talíři.

Rizoto

Tentokrát bude rizoto z ječmene, hlívy a kuřete. Vyzkoušejte svůj oblíbený recept na rizoto s ječmenem, pro ořechový nádech a plnou chuť, oblíbenou dřívějšími generacemi.

 

Co když vám ale žádné houby nechutnají?

Nezoufejte, můžete si užít účinky zázračné houby s názvem hlíva ústřičná v koncentrované formě tablet, které vám zajistí vysoký příjem vitamínu B a nezbytných minerálních látek, aniž byste se museli přemáhat sníst něco, co vám nechutná.

Close