Děsí vás zažívací obtíže na cestách? Předcházejte jim pomocí bylinek

Zdroj: Freepik.com

Ať už máte dovolenou za sebou, nebo netrpělivě odpočítáváte poslední dny do odjezdu či odletu, určitě nám dáte za pravdu, že takové střevní potíže dokážou proměnit dny volna v noční můru. Naštěstí existuje poměrně spolehlivé řešení, jak zažívacím těžkostem předejít nebo je alespoň zmírnit. Následující řádky budou věnovány bylinkám a přírodním pomocníkům, kteří se s trávicími problémy vypořádají s lehkostí a bez vedlejších účinků.

Prevence je základ

Asi nám dáte za pravdu, že ideální bude, pokud vás na cestách žádné střevní potíže nepotkají. Abyste se jim vyvarovali, je dobré se na cestu připravit s dostatečným předstihem. K tomu vám pomůžou probiotika, prebiotika a bylinky.

Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky? Probiotika, která najdeme zejména v mléčných kysaných výrobcích, jsou vlastně kolonie nejrůznějších bakterií, které přispívají k optimálnímu fungování naší trávicí soustavy. Tyto živé mikroorganismy tlumí projevy nejrůznějších potravinových alergií, působí imunostimulačně, zmírňují zácpu a jsou podpůrnou terapií zánětlivých střevních onemocnění a průjmů.

Prebiotika jsou naopak nestravitelné oligosacharidy, které stimulují růst anebo aktivitu určité bakterie nebo skupiny bakterií, které mají pozitivní účinek na lidské zdraví. Tyto oligosacharidy mají za úkol zrychlovat pohyb potravy zažívacím traktem, snižovat pravděpodobnost osídlení parazity, zvyšovat pocit plnosti, jsou prevencí zácpy a snižují glykemickou křivku.

Aby se probiotikům a prebiotikům ve střevech dobře dařilo, můžeme jim k tomu vytvořit ideální prostředí. A to pomocí nejrůznějších bylinek. Skvělou volbou je například smetánka lékařská, resp. její kořen, který je sám o sobě považován za účinné prebiotiokum. Pár týdnů před cestou ale můžete do svého jídelníčku zařadit také zelený čaj matcha, který má vysoce detoxikační účinky a váže na sebe nežádoucí balast nastřádaný v našich střevech.

Zdroj: Freepik.com

Když jde do tuhého

Zácpa sice nepatří k obtížím, které by často měly vážné následky, doma (ale především na cestách) může být opravdu nepříjemná. Ještě předtím než sáhnete k razantnějším metodám, zkuste opět využít síly přírody. Skvělý je třeba jitrocel indický (Plantago psyllium), jehož semena obsahují rozpustnou vlákninu ve formě slizu, která po konzumaci ve střevě nabobtná a zvětší svůj objem. Střeva se tak rozhýbají a v poměrně krátké době dochází ke snadnému vyprázdnění.

Účinná je také zeměžluč lékařská (Centaurium erythrae), která obsahuje glykosidní hořčiny, ty podporují trávení, peristaltiku a vylučovací činnost žaludečního traktu. Se zácpou (ať už tou cestovatelskou nebo chronickou) si ale dokáže dost dobře poradit také prastará bylina peruánských And – maca. Ta mimo jiné dodává tělu sílu a energii, podporuje psychickou odolnost, stimuluje sexuální funkce a zvyšuje libido.

Tip: V našem e-shopu najdete tablety maca ve výhodném balení. Nakupujte chytře a vyzkoušejte sílu přírody v té nejčistší formě.

Zbavte se průjmu

Na opačné straně zažívacích obtíží, které nám mohou na cestách pořádně zavařit, stojí průjem. I s ním si ale dokážou poradit bylinky. V takovém případě je vhodné užívat ty, které zpomalí činnost střev, mají dezinfekční účinky a zabraňují vstřebávání toxinů. Akutních i chronických průjmů vás mohou zbavit třeba listy ostružníku, které jednoduše přelijete vroucí vodou a necháte zhruba patnáct minut louhovat.

Skvělý je i kostival lékařský, který působí hojivě, tiší bolesti a křeče ve střevech, a je proto vhodným lékem proti průjmu. Vhodnou alternativou k bylinkám jsou i borůvky nebo třeba kořen ženšenu. Ten kromě jiného zastavuje průjem, odstraňuje nechutenství a napomáhá zástavě zvracení. Přečtěte si také, které bylinky pomáhají s cestovní nevolností, a uvařte si čaj na cestu.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat