Abeceda vitamínů: B5

Zdroj: Freepik.com

Vitamín B5 je olejovitá kyselina pantothenová. Jde o ve vodě rozpustnou sloučeninu, která je zastoupena ve většině běžných potravin, navíc bývá v podobě pantothenanu vápenatého přidávána do řady cereálních produktů, nápojů a vitamínových doplňků stravy.

Vitamín B5 a jeho působení

Koenzym A, který je aktivní formou vitamínu B5, je pro tělo nezbytný při látkové přeměně sacharidů a lipidů a při syntéze životně důležitých aminokyselin, hormonů, hemoglobinu, acetylcholinu a dalších látek. Vitamín B5 hraje rovněž roli při syntéze neurotransmiterů v mozku. Pozitivně působí na vlasy, nehty a pokožku. Vyšší dávky vitamínu B5 snižují hladinu špatného LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi, a tím i riziko kardiovaskulárních onemocnění. Analog vitamínu B5 panthenol je dnes běžnou součástí průmyslově vyráběných kosmetických přípravků pro péči o pleť a vlasy.

Denní dávka vitamínu B5

U vitamínu B5 není stanoven doporučený denní příjem, ale běžně se uvádí rozmezí od 5 mg do 10 mg. Normální dietní režim prakticky vylučuje vznik deficitu vitamínu B5 v těle. Pokud však k němu dojde, například v důsledku dlouhodobého hladovění, projevuje se hypoglykémií, únavou, depresemi, nechutenstvím, poruchami spánku, dermatologickými problémy a svalovými křečemi především v nohách.

Jak již bylo uvedeno, kyselina pantothenová se v různých koncentracích vyskytuje skoro ve všech běžných potravinách. Jejími dobrými zdroji jsou nejrůznější druhy mas a vnitřností, zejména však v drůbežích játrech a mase lososa. Solidní příjem zaručí také jogurty. Z potravin rostlinného původu v obsaženém množství vitamínu B5 vynikají slunečnicová semínka, kukuřice, avokádo, brokolice, květák sušená rajčata, houby nebo luštěniny.

Protože je vitamín B5 rozpustný ve vodě, bývá jeho nadbytek z organismu vyloučen močí. Pouze v případě extrémně vysokých přijímaných dávek může dojít k předávkování, jehož projevy jsou nevolnost a průjem.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat