Zdravé trávení vyléčí duševní trápení

stesti
foto:Pixabay.com/Alexandra

Lidský gastrointestinální trakt je obydlen biliony nejrůznějších bakterií. Jejich účinek na imunitu je poměrně dobře znám, ale poslední výzkumy ukázaly, že významně ovlivňují také lidskou psychiku.

Na činnosti imunitního systému se podílí více než ze tří čtvrtin střevní mikroflóra. Pomáhá získávat z potravy potřebné nutriční látky, produkuje vitamíny, současně chrání tělo před nepřátelskými patogeny, před toxiny vznikajícími při trávení a před zánětlivými procesy. Vytváří fyzickou a funkční bariéru mezi škodlivinami a buňkami střevní sliznice.

V posledních letech se vědci zaměřili také na další rovinu působení střevních bakterií. Výzkumy totiž potvrzují předpoklad, že mají zásadní vliv na lidskou psychiku. Ano, je to tak. Za to, jestli se cítíme být v pohodě a šťastní nemohou ani peníze nebo úspěchy v práci, ale kolonie malinkých potvůrek osídlujících náš trávící trakt. Ukazuje se také, že hrají klíčovou roli v blokování rozvoje autismu, úzkostí, depresí a jiných duševních poruch.

Moderní věda už dokáže, alespoň částečně, rozkrýt mechnismus, jak je to možné. Trávící soustava je protkána hustou nervovou tkání ovládající trávení, motilitu střev a sekreci trávících látek. Říká se jí enterická nervová soustava a je považována za „druhý mozek“. Střevní symbionti prostřednictvím chemických poslíčků, odborně nazývaných neurotransmitery, neustále komunikují s nervovým systémem. Ovlivňují tak energetické hladiny, chuť k jídlu, potřebu spánku a také emocionální stav. Neuropřenašeče jako serotonin, dopamin a GABA (kyselina gama-aminomáselná) signifikantně regulují psychické zdraví. Jsou spojeny s mentálním a emočním uvolněním, ovládáním popudlivosti a navozením pozitivní sebeúcty. Jejich nedostatek vede k depresi, úzkosti, poruchám spánku nebo zvýšené chuti na sladké.

Nejdůležitějšími kroky, jak zlepšit svůj psychický mód, jsou vyčištění střeva od škodlivých mikrobů a toxinů a stimulace růstu tělu prospěšné střevní mikroflóry. Poslouží k tomu úprava stravovacího plánu, především snížení konzumace tučného masa, rafinovaného cukru a bílého pečiva. Na tato opatření navazuje dostatečný příjem vody a zařazení většího množství vláknité stravy do jídelníčku. Vláknina pomáhá rychlejšímu vylučování zbytků po trávení z těla a váže na sebe toxiny. Potraviny obsahující nestravitelnou vlákninu mají prebiotický efekt a vytváří ideální podmínky pro růst žádoucích mléčných bakterií v trávícím ústrojí. Mezi výborná prebiotika patří celozrnné produkty, cibule, česnek , topinambury, chřest, luštěniny, spirulina, čekanka nebo pampeliška. V této fázi se rovněž velmi osvědčují léčebné detoxikační kúry pomocí zelených doplňků stravy, například chlorelly nebo šťávy z mladého ječmene. Rozvoj střevní mikroflóry podpoříte vhodně zvolenou a dostatečně přijímanou probiotickou stravou, jako jsou neslazené jogurty, kysané mléčné výrobky a v neposlední řadě mléčně kvašená zelenina.

Ideálním obdobím, kdy si můžete udělat pořádek ve svém trávím traktu, přichází s nástupem jara, kdy se vše zazelená, příroda nabídne záplavu bylinek a zahrádka zase mladou jarní zeleninu. Nemusíte však do té doby jen pasivně čekat, je lepší začít se změnami hned a využít některý z doplňků stravy pro detoxikaci těla.

Close