Vyrazte na smrže, jsou vynikající a posílí imunitu

smrz
foto:Flickr.com/Ann Althouse

Možná to nevíte, ale houbařská sezóna už začala. Právě je nejlepší doba pro sběr smržů, kterým se pro jejich silně houbovou chuť říká české lanýže. Zároveň jsou zdrojem řady prospěšných látek.

Smrže (Morchella) jsou gurmány vyhledávané houby typické svým bizarním kloboukem se zvrásněným povrchem připomínajícím hovězí dršťky. Díky svému vzhledu jsou prakticky nezaměnitelné s jinými houbami. Pro svou lahodnost patří mezi nejdražší houby na trhu. Jestli si na nich chcete pochutnat, nemusíte ale vůbec utrácet. Smrže jsou jednou z prvních jarních hub, takže se můžete vydat do lesa na jejich sběr.

Kulinářské použitelnosti smržů se věnuje mnoho kuchařských knih, magazínů a blogů o vaření. O čem se ale prakticky nemluví, jsou jejich velmi žádoucí fyziologické účinky. Přitom mají smrže, podobně jako hlíva nebo lesklokorka, důležité nutriční a léčivé vlastnosti optimalizující zdraví jejich konzumentů.

Pevné kosti
Houby vystavené slunečnímu svitu jsou velkým zdrojem ergokalciferolu, prekurzoru vitamínu D, který pozitivně působí na resorpci vápníku a fosforu nutných pro stavbu silných kostí.

Imunita
Vitamín D spolu s polysacharidem galaktomananem mají také značný vliv na posilování přirozené obranyschopnosti organismu vůči respiračním onemocněním a virům chřipky. Hrají rovněž roli v imunodermatologických procesech.

Ochrana před vedlejšími účinky léků
Smrže obsahují chemické sloučeniny, které stimulují antioxidační bloky chránící organismus před toxicitou způsobenou chemoterapií a podáváním antibiotik.

Antioxidanty
Studie prokázaly schopnost smržového extraktu inhibovat peroxidaci lipidů, jejíž produkty jsou mutagenní a karcinogenní. Smrže tedy působí proti možnému propuknutí rakoviny. Obsažené antioxidanty také snižují oxidační stres, který bývá příčinou kardiovaskulárních chorob.

Zdroj železa
Porce smržů dodá tělu až 40% denní dávky železa a skvěle tak doplní další potraviny poskytující tělu tento kov, jehož nedostatek bývá hlavním důvodem chudokrevnosti.

Nízkokalorické jídlo
Hlídáte si energetický příjem? Pak vás jistě potěší, že smrže, ač jsou opravdovou lahůdkou, jsou velmi dietní. 100g syrových hub má jen 31 kalorií. Pokud tedy klobouky nenaplníte kalorickými ingrediencemi, pak ze smržů určitě nepřiberete.

Detoxikace jater
Testy bylo zjištěno, že smrže zvyšují hladinu jaterních enzymů a revitalizují játra zasažená toxiny vzniklými působením alkoholu.

Vypravte se proto na procházku do lesa, možná tam na vás smrže čekají. A přestože neohromují lákavým tvarem, jejich prospěšnost a především famózní chuť za sehnutí se pro ně stojí.

Close