V čem spočívá síla superpotravin

superfruits
foto:Freeimages.com/Jordan Hollinger

Superpotraviny se staly zaklínadlem návodů na zdravý životní styl. Poodhalíme, proč nesou své označení, proč se stávají populárními a kolik je pravdy na tvrzeních o jejich pozitivech pro zdraví.

Důvodů, proč říci o potravině, že je super, může být celá řada. Může být superlevná, superchutná, supervonící nebo koupená v supermarketu. Termín superpotravina ve skutečnosti zahrnuje potraviny s vysokým obsahem nutričních látek prospěšných našemu zdraví. Jsou bohaté na vitamíny, minerály, stopové prvky, aminokyseliny, enzymy, vlákninu, antioxidanty a další složky. V dnešní době hledá mnoho lidí zázračný recept na dobré zdraví, kondici a dlouhověkost a proto se superpotraviny stávají tak oblíbenými.

Do skupiny superpotravin jsou řazeny výživově hodnotné druhy ovoce a zeleniny, bylinky, luštěniny, jádra ořechů, semínka, řasy, klíčky a výhonky mladých rostlin. Každá z těchto potravin je unikátním mixem komponent, každá má proto jiný vliv na naše tělo. Mnohé z nich máme denně na talíři, aniž si uvědomujeme, že spadají do škatulky superpotravin.

Zaměřit se na konzumaci jen omezeného spektra takových potravin nemusí zajistit přísun všech potřebných látek v odpovídajícím množství, naopak některé složky můžeme přijímat nadbytečně a přivodit si tím potíže. Za správný dietní přístup lze považovat pouze ten, který nám zaručí dostatečnou pestrost stravy. V případě speciálních nároků v období detoxikace, při intenzivním fyzickém nebo duševním vypětí, ve fázích regenerace nebo rekonvalescence a v případě specifických zdravotních obtíží pak kvalitní vyváženou stravu vhodně doplňujeme potravinou s odpovídajícím zdravotním efektem.

Například po prodělané žloutence nasadíte ostropestřec, který obvykle dlohodobě neužíváte. Nebo v době jarní detoxikace absolvujete několikatýdenní kúru založenou na chlorelle. Jsou vhodným doplňkem stravy, ale samy o sobě vám veškeré nutriční potřeby nepokryjí.

Je vcelku jedno, jestli jste vegetarián, vegan, nebo si dopřáváte i ryby, plody moře, maso, mléčné produkty a vejce. Vždy mějte na paměti potřebu co nejpestřejší stravy ve správném poměru složek. A když se občas dopustíte dietního prohřešku, těžkou hlavu si z toho nedělejte. Aktivní pohyb si s nějakou kalorií přijatou navíc snadno poradí.


 

V některém z dalších článků se budeme věnovat superpotravinám, které jsou víceméně obvyklou součástí našeho jídelníčku, a v jiném se zaměříme na méně známé, až exotické, druhy superpotravin.

Close