Strouhaný kokos chrání srdce, nervy i střeva

muffiny-s-kokosem
foto:pixaby.com/Efraimstochter

Strouhaný kokos běžně nekupujeme, ale jak přijde doba pečení vánočního cukroví, dostane se ihned do hledáčku hospodyněk. I když ho považujeme za pochutinu, je zajímavý i některými nutričními aspekty.

Sušený strouhaný kokos je vyráběn z dužniny zralých plodů kokosovníku ořechoplodého(Cocos nucifera). Čerstvá masa obsahuje 60% tuku, 20% glycidů, 8% proteinů a 6% vody. Sušením se podíl vody sníží až na 2%. Kokosová dužnina je vynikajícím zdrojem minerálů, oplývá množstvím vápníku, železa, hořčíku, fodforu, draslíku, zinku, mědi, manganu a selenu. Zanedbatelné je množství sodíku, s jehož nadbytkem ve stravě se potýká většina české populace. Přestože je doslova napěchovaný nasycenými tuky, neobsahuje žádný cholesterol. Poskytuje menší dávku vitamínu C a poměrně slušnou porci vitamínů skupiny B, ale hlavně spoustu vlákniny.

Pokud si o vánocích budete pochutnávat na cukroví připraveném z kokosu může vás hřát dobrý pocit, že i když mlsáte, dodáváte tělu také látky užitečné pro zdraví. Kokos vám přinese tyto benefity:

  • vláknina zlepšuje peristaltiku, snižuje riziko vzniku zácpy, hemoroidů a rakoviny tlustého střeva
  • draslík reguluje krevní tlak, chrání kardiovaskulární systém před poruchami způsobenými hypertenzí
  • železo je důležité pro tvorbu hemoglobinu, čímž napomáhá distribuci kyslíku do tkání
  • zinek je rozhodující pro kvalitu imunitního systému, sexuální funkce a hraje důležitou roli při hojení ran
  • měď slouží k zajištění enzymů ovlivňujících metabolizmus sacharidů, vytváření kostní hmoty, krvetvorbu a nervový systém
  • dostatek manganu chrání před zvýšeným ukládání cholesterolu na stěny cév a před onemocněním cukrovkou
  • hořčík je důležitý pro činnost svalů a nervů, pro stavbu kostí a zubů, je prevencí infarktu a mírní premenstruční syndrom u žen

Kromě oblíbených kokosek, které si můžete připravit třeba podle zdravějšího receptu publikovaného na webu bylinka-maca.cz, je strouhaný kokos vhodný i jako součást nejrůznějších těst na koláče nebo muffiny. Poslouží dobře jako posypka, dají se s ním zdobit dorty, ale také obalovat ryby ke smažení. Klidně jej můžete přimíchat do jogurtů, kaší, mléčných nebo ovocných smoothies. Zajistí lepší trávení, zasytí a neobsahuje žádný lepek.

Close