Rostlinné náhrady mléka jsou nejen pro alergiky a vegany

vlocky-v-rostlinnem-mlece
foto:anasararojas

Kravské mléko u nás tvoří jednu z hlavních nutričních složek. Alergie na mléko, laktózová intolerance nebo veganský způsob života mohou být důvodem, proč je vynechat. Přečtěte si, čím je nahradit.

Živočišné mléko je bezesporu perfektním zdrojem celého komplexu výživově hodnotných látek. Mateřské mléko je první potravinou, která nás sytí po příchodu na svět. A jak rosteme, začneme obvykle konzumovat i mléka jiných savců, nejčastěji jde o mléko kravské, v mnohem menší míře využíváme mléka kozí nebo ovčí. U části populace se však objevuje alergie na mléčnou bílkovinu, musí se tedy mléka zcela vyvarovat. Poměrně hodně lidí trpí také nesnášenlivostí na laktózu a mléko si mohou dopřát jen v určité míře. Stále častěji k vynechávání mléka z jídelníčku vede také příklon k veganskému způsobu života, eventuálně jen chuť vyzkoušet něco jiného.

V těchto případech je možné využít rostlinné náhrady mléka. Nejedná se o mléka v pravém smyslu slova. Jde o substituenty, které nám barvou, hustotou, chutí, možným kulinárním využitím a zčásti také nutriční hodnotou běžné mléko připomínají. Dají se koupit již hotové, nebo si je doma můžete sami vyrobit. Nejobvyklejšími alternativami jsou tyto nápoje:

  • sójové mléko
  • ovesné mléko
  • rýžové mléko
  • pohankové mléko
  • mandlové mléko
  • kokosové mléko
  • mandlovo-kokosové mléko
  • mléko z quinoi
  • konopné mléko
  • lněné mléko

Svým složením se od živočišného mléka liší, ale najdeme v nich zase spoustu hodnotných látek, které v běžném mléce zastoupeny nejsou. Sledujte náš magazín, v budoucnu se v dalších článcích budeme jednotlivým druhům rostlinných náhrad mléka a možnostem jejich domácí přípravy věnovat.

Close