Ředkviček chroupání nemoci zahání

redkvicky
foto:Pixabay.com/tookapic

Jaro klepe pomalu na dveře. Všichni už se těšíme na první letošní zeleninu, která vyroste ve skleníku nebo pod fólií na záhonech. Většinou to bývá ředkvička. Prozradíme vám, čím vším je prospěšná.

Ředkvička je pojmenování pro varietu ředkve seté letní (Raphanus sativus var. sativus). Jde o jeden z nejpopulárnějších druhů kořenové zeleniny, který je pro svůj rychlý růst za krátkých dnů v jarním období oblíbencem pěstitelů. K dispozici je mnoho odrůd lišících se tvarem kořene, jeho zbarvením a intenzitou štiplavosti. Pikantnost dužiny je však také ovlivněna zálivkou, počasím a dokonce útoky škůdců na plodinu, protože sloučeniny způsobující pálivost fungují jako ochranný prvek rostliny.

Ředkvičky mají starobylou historii. Byly vyšlechtěny před několika tisíci let v Číně, odkud se dostaly na západ. Ve starověkém Egyptě byli dělníci vypláceni naturální mzdou tvořenou cibulí, česnekem a ředkvičkami. A v antickém Řecku zase ředkvičky vyrobené z ryzího zlata sloužily jako úlitba bohu Apollónovi. Náležitě vážit bychom si jich měli i dnes.

Kořen ředkviček je tvořen asi z 95% vodou a proto jde o velmi dietní potravinu. O zbývajících pět procent se ale dělí komplexní mix zdraví prospěšných komponent – vlákniny, sacharidů, bílkovin, minerálů, vitamínů, silic, olejů, mastných kyselin a antokyanů. Složení ředkviček zaručuje spoustu zajímavých a nezanedbatelných účinků na zdraví svých konzumentů.

  • podíl vlákniny prospívá trávení a reguluje tempo metabolických pochodů
  • fytoncidní složka rafanín hubí řadu škodlivých střevních bakterií
  • obsažené vitamíny a podpora zdravého střevního prostředí stimulují rozvoj imunity
  • ředkvičky detoxikují trávící trakt a játra, čistí krev a zlepšují odvod škodlivin
  • dokáží omezit vznik kamenů ve žlučových a močových cestách
  • antioxidanty chrání před volnými radikály a jsou prevencí mnoha chorob, včetně rakoviny
  • vitamíny A, C a K prospívají pleti a rychlejší obnově buněk v ní
  • železo a kyseliny listová mají zásadní vliv na krvetvorbu
  • vápník a fosfor se podílí na pevné struktuře kostí a zubů
  • draslík pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a podporuje zdraví myokardu
  • ředkvičky neobsahují cholesterol a brzdí jeho hromadění v těle
  • mají antidiabetické vlastnosti, stabilizují cukr v krvi
  • silice zlepšují vykašlávání, hořčičné oleje chrání sliznice úst a nosohltanu
  • množství obsažené vody hydratuje organismus a udržuje jej svěží
  • pálivé ředkvičky za horkých dnů vedou k odvodu přebytečného tepla z těla

Pro setbu ředkviček nastává ideální doba již v březnu. Za dva týdny dosáhnou kořeny konzumní velikosti, můžete se do nich s chutí pustit a zahnat jimi známky jarní únavy. Nevyhazujte ale ani mladé ředkvičkové listy, jsou výborné do salátů a poskytnou vám navíc slušnou dávku chlorofylu.

Close