Rebarbora – chutná zelenina namísto ovoce

rebarbora
foto:Pixabay.com/kaboompics

Naprostou většinu zeleniny máme spojenu s konzumací spíše slaných pokrmů. Rebarbora je výjimkou, která se používá do sladkých jídel, koláčů a dezertů. A konec června je správný čas pro její sklizeň.

Rebarbora, neboli reveň kadeřavá (Rheum rhabarbarum) je silná, až 2 metry vysoká vytrvalá rostlina z čeledi rdesnovitých. Listy vzhledem připomínají zvlněný list řepy, ale řapíky jsou růžové. A právě řapíky jsou žádanou kulinářskou ingrediencí. Na rozdíl třeba od řapíkatého celeru však nacházejí uplatnění jako náplň nejrůznějších koláčů, tvarohových knedlíků, moučníků nebo kompotů. Ačkoliv se to může zdát na první pohled divné, je to opravdová delikatesa, která hravě strčí do kapsy leckteré ovoce.

Rebarbora je zajímavá solidním obsahem vitamínů B3 a B5, přínosem je také množství kyseliny listové a minerálů jako vápník, draslík, hořčík a mangan. Podobně jako jiné druhy zeleniny je dobrým zdrojem prospěšné vlákniny. Přestože je poměrně kyselá, není v ní překvapivě zrovna moc vitamínu C. Z organických sloučenin je zásobárnou flavonoidů – beta-karotenu, luteinu a zeaxanthinu. Výhodou rebarbory je nízká kalorická hodnota a zanedbatelný obsah sacharidů.

Zdravotní účinky rebarbory zahrnují pozitivní působení na kardiovaskulární systém, trávení a činnost střev, antioxidanty sehrávají také roli v prevenci rakoviny a ochraně pokožky. Vitamín K posiluje činnost mozku a zdraví nervového systému, může přispět ke zpomalení průběhu Alzheimerovy choroby.

Pokud máte rebarboru na zahradě, měli byste ji sklidit ideálně ještě před letními prázdninami. Jinak začne dozrávat a v řapících vzroste procento kyseliny šťavelové a některých dalších obsahových látek, které působí nepříjemnou silnou kyselost a také mírnou toxicitu reveně. Rebarbora také není vhodná pro nemocné trpící žlučovými či ledvinovými kameny, překyselením žaludku a revmatismem.

Close