Raw food – je syrová strava zdRAWá?

vitarianska-strava
foto:Freeimages.com/1876

Raw food je jedním ze zaklínadel zdravého životního stylu posledních let. Jde směr lidské výživy založený na syrové rostlinné stravě. Je to ale vůbec zdravé, táží se mnozí. Zde jsou PRO a PROTI.

Vitariánství je životní styl vycházející na stravování založeném na primárně tepelně neupravovaných rostlinných potravinách, případně vařených při teplotách do 45° Celsia. Do této teploty nejsou ničeny živiny. Někteří zastánci vitariánství konzumují ale také syrové potraviny živočišného původu, včetně masa.

Syrová strava je živá, plná životní síly, enzymů, vitamínů a minerálů. Správně složená vitariánská dieta poskytuje tělu adekvátní množství nutrientů. Vhodnými složkami vitariánské diety jsou superpotraviny, například chia semínkamaqui nebo spirulina. Častou chybou však bývá přejídání se kalorickými druhy potravin, třeba vlašskými ořechy, které jsou bohaté na rostlinné tuky.

 

Jaké jsou přínosy syrové stravy?

Syrová strava je plná enzymů. Ty usnadní tělu její zpracování a organismus si nemusí produkovat tolik vlastních trávících enzymů. Ušetříte energii, kterou můžete vynaložit jiným způsobem. Dalším příznivým faktorem je vysoký obsah vody v přirozené formě(narozdíl třeba od limonád). Vařením jídlo ztrácí 50-80% vitaminů, minerálů a antioxidantů. Syrová strava je tudíž i proto výrazně lepší.

Výhody syrové stravy pro tělo lze shrnout do následujích bodů:

  • jednodušší trávení
  • lepší mozkové funkce
  • osřejší zrak
  • silnější imunitní systém
  • optimalizace tělesné hmotnosti
  • detoxikace a alkalizace organismu
  • snížení rizika onemocnění rakovinou, cukrovkou, kardiovaskulárními a dalšími civilizačními chorobami
  • zvýšená energie
  • menší potřeba spánku
  • celkový pocit pohody

Syrovou dietou odstraníte 99% obvyklých viníků zodpovědných za poškozování zdraví – smažené potraviny, přebytek živočišných bílkovin a tuků, lepek, rafinovaný cukr, konzervační látky, chemická barviva a další. Zmenšíte také svou ekologickou stopu.

 

 

Existují i nějaké nevýhody?

Ano, i když se s nimi potýkají spíše začátečníci. Zkušení vitariáni se jim už dokáží většinou vyhnout nebo je eliminovat.

  • nedostatek vitaminu B12, jež se přirozeně vyskytuje pouze v živočišných produktech
  • deficit vitamínu D, který lze ale smazat dostatečným pobytem na přímém denním světle
  • úbytek vápníku v těle v důsledku velkého podílu potravin s vysokým obsahem sirných aminokyselin
  • sociální izolace, zajít si s přáteli na večeři do vitariánské restaurace je ve většině měst stále utopií
  • finanční nákladnost, zejména v zimních měsících
  • nutnost přísné dentální hygieny, působením ovocných kyselin a přirozených bakteriálních procesů dochází k poškození zubní skloviny
  • zejména v začátcích pocit, že se vám nedostává dostatku chutí

 

 

Je možný kompromis?

Jistě, jste sami svými pány. Můžete spoléhat na zdravý rozum a sebekázeň. Už při dodržování 50% podílu syrové stravy v jídelníčku pocítíte více energie a zlepšení psychické pohody. Rozmanitost je kořením života! Výzkumy ukazují, že kombinace syrové a vařené stravy je nejlepší pro celkovou nutriční rovnováhu.

Close