Pšeničné klíčky jsou klíčem k fyzické i psychické pohodě

naklicena-psenice
foto:Flickr.com/Veganbaking.net

Pšenice je obilovinou, jež je nedílnou složkou stravy velkého procenta světové populace. Obvykle ji přijímáme ve formě bílé mouky, bez slupek a klíčků, které ale našemu zdraví velmi prospívají.

Pšeničné klíčky jsou součástí pšeničného zrna a jsou nezbytné pro rozmnožování rostliny. Ve většině zpracovaných pšeničných výrobků je bohužel nenajdeme, nicméně jsou hlavní nutriční složkou celozrnné pšenice. Při průmyslovém zpracování pšenice na bílou mouku je klíček odstraněn, což zajistí mnohonásobně delší skladovatelnost. Na druhou stranu pak konzumujeme pouze sacharidy bez zdravých vitamínů, minerálů a stopových prvků.

Pšeničné klíčky mají vynikající nutriční hodnotu. Jsou vydatným zdrojem rostlinných bílkovin, vlákniny a zdravých tuků. Získáte z nich také vápník, hořčík, zinek, thiamin, kyselinu listovou, draslík a fosfor. Klíčky obsahují množství vitamínu E, esenciální živiny s antioxidačními vlastnostmi. Antioxidanty snižují výskyt volných radikálů v organismu a jsou nejlepší v prevencí řady onemocnění. Zpomalují stárnutí pokožky, chrání před aterosklerózou a rakovinou.

Pšeničné klíčky pomáhají při podpoře imunity, posilují srdce a zdravý kardiovaskulární systém. Americké centrum pro kontrolu a prevenci nemocí uvádí, že polovina denního příjmu sacharidů pocházejího z celých zrn výrazně sníží riziko srdečních onemocnění a zajistí schopnost udržet si zdravou tělesnou hmotnost. Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin existuje dostatek důkazů o tom, že olej z pšeničných klíčků reguluje hladinu cholesterolu v krvi. Některé výzkumy naznačují, že pšeničné klíčky mohou také léčit příznaky menopauzy.

Zařazením pšeničných klíčků do jídelníčku ovlivníme také své psychické zdraví. Vysoký obsah vitamínů skupiny B podporuje zdravé funkce mozku a celé nervové soustavy. Zbavuje podrážděnosti, depresí, úzkosti, nervozity a psychického vyčerpání.

Pšeničné klíčky lze zakoupit jako hotový výrobek v řadě obchodů nejen se zdravou výživou. Pokud z nich však chcete vytěžit maximum jejich vitální síly, je nejlepší klíčit pšenici doma. Pro probuzení potřebuje zrno dopředu asi 12 hodin namočit. Potom je důkladně propláchněte a rozprostřete ve slabé vrsvě do nádoby s plochým dnem. Následně je důležité semínka 2 až 3 krát denně mírně zvlhčit. Při pokojové teplotě vyklíčí asi za 3 až 5 dní. Nespornou výhodou je možnost připravit si tímto způsobem čerstvou dávku vitamínů i v zimě.

Pšeničné klíčky využijete jako báječnou součást zeleninových salátů, polévek, pomazánek, můžete jimi ozdobit obložené chlebíčky, pizzu, úžasně vypadají a chutnají v plněných tortillách. Dejte jim v kuchyni šanci, příjemně vás překvapí.

Close