Proč je dobré jíst slupky ovoce a zeleniny

okurky-paprika-rajce-dyne
foto: Pixabay.com/Silvia & Frank

Pokud jste zvyklí oloupat zeleninu nebo ovoce předtím, než je zkonzumujete, děláte v mnoha případech velkou chybu. Pokud jsou slupky jedlé, často skrývají množství cenných látek prospěšných zdraví.

V létě se více než kdy jindy nabízí nepřeberné spektrum čerstvého ovoce a zeleniny, na kterém si můžeme pochutnávat. Připravujeme si saláty a zeleninová jídla, u kterých začínáme mnohdy přípravu tím, že plody zbavíme slupky. Loupeme některé druhy ovoce jako jablka, hrušky, kiwi či broskve, ze zeleniny zase okurky, cukety, dýně, brambory, kořenovou zeleninu. Rajčata spaříme a slupku stáhneme, papriky opalujeme.

Jistě můžeme argumentovat tím, že chceme dosáhnout kuchařsky dokonaleji připraveného a atraktivnějšího pokrmu. Ale ruku na srdce, jsme opravdu takoví gurmáni, abychom poznali nějaký významný rozdíl? Slupky plodů určitě sluší rustikálním jídlům, které nejsou po výživové ani chuťové stránce určitě méně hodnotné než haute cuisine. Navíc prostřednictvím slupek zásobujeme tělo nutričními složkami, jež jsou nezřídka v dužnině obsaženy jen v zanedbatelném nebo významně menším množství.

Slupka totiž slouží jako jakási ochranná bariéra plodu před možnými vnějšími vlivy. A nejde jen o faktory mechanické. Zabraňuje také chemickému poškození, biologickému napadení nebo působení UV záření. Příroda vyvinula pro tyto účely speciální sloučeniny, které jsou v posledních desetiletích zmiňovány také díky prokázaným pozitivním vlivům na zdraví.

Začněme u vlákniny. Je všeobecně známo, že je potřebná pro zdravé trávení. Zlepšuje peristaltiku střev a zabraňuje vzniku zácpy. Nestravitelná vláknina vytváří živný prebiotický substrát pro růst střevních bakterií. Váže na sebe rovněž množství pro tělo toxických látek vznikajích v průběhu trávícího procesu a pomáhá tělu se jich zbavit. Rozpustná vláknina, například pektin v jablečné slupce, pomáhá snižovat hladinu škodlivého cholesterolu a regulovat úroveň cukru v krvi.

Slupky zářivě červených, oranžových a žlutých plodů bývají zbarveny rostlinnými pigmenty ze skupiny karotenoidů, například beta-karotenem, luteinem nebo zeaxantinem. Tato barviva odstraňují světelný stres, v jehož důsledku vznikají volné radikály poškozující zrak. Chrání oči před vznikem makulární degenerace, šedým zákalem nebo světloplachostí. Beta-karoten je prekurzorem vitamínu A, který prospívá pohlavnímu vývoji, plodnosti a imunitě.

Zelené plody vděčí za svou barvu chlorofylu. Ten zvyšuje schopnost produkovat hemoglobin, působí protizánětlivě, podporuje hojení ran, omezuje vznik otoků a povzbuzuje regenerační potenciál organismu. Má rovněž detoxikační účinky, zlepšuje stav oběhové soustavy a v neposlední řadě také metabolické procesy.

Ve slupkách nebo těsně pod nimi se také nachází žádoucí minerály – železo je nezbytné pro krvetvorbu, draslík snižuje vysoký krevní tlak. Nezajímavé nejsou ani obsažené antioxidanty, především quercetin, nebo pro lilek specifický nasunin. Zneškodňují škodlivé molekuly v těle, které jsou příčinou závažných poškození buněk a DNA a jsou zčásti zodpovědné za stárnutí. Jsou skvělé i pro plíce a mozek.

Jestli je u vás zdraví na prvním místě, pochutnejte si na bramborách zásadně se slupkou, má mnohem více vlákniny, železa, draslíku a vitamínů B než maso. Kožovitý obal mandlí skýtá flavonoidy a vitamín E. Chlupatá slupka kiwi je bohatá na omega-3 a kyselinu alfa-linolovou,složky nezbytné pro zdravé klouby, srdce a metabolismus.

Slupku nemyjte před konzumací mýdlem, stačí voda. Hrubší nečistoty odstraňte kartáčkem. Nejezte ovšem slupku, která působí svraštěle a zvadle. V žádném případě nekonzumujte plody, pokud jsou na jejich povrchu viditelné mykózy či hniloba.

Close