Pastinák – past na choroby a obezitu

pastinak
foto:Flickr.com/Mike Licht

Pastinák je kořenová zelenina, kterou možná pěstujete na zahrádce nebo aspoň vídáte u zelinářů. Bývá bohužel opomíjený, ale pokud jej zařadíte do jídelníčku, oblíbíte si jej a zároveň prospějete tělu.

Pastinák je rostlina z čeledi miříkovitých (Apiaceae) pocházející z oblasti Kavkazu a Blízkého Východu, nicméně již ve starověku její pěstování zdomácnělo v Evropě. V historických pramenech je často mylně považována za mrkev, která v té době nebyla ještě charakteristická oranžovo-červenou barvou získanou až šlechtěním v posledních stoletích. Vzhledem nám dnes spíše připomíná petržel a lidé jej s ní často zaměňují.

Pastinák je jakýmsi čtvrtým mušketýrem ke slavné trojici mrkev-celer-petržel, a dlužno podotknout, že se v ničem nedá zahanbit, naopak své příbuzné v mnohém předčí. Tato univerzální zelenina obsahuje hodně draslíku, manganu, hořčíku, fosforu, zinku a železa. Oplývá vysokou úrovní vlákniny a impozantní je také škála vitamínů, včetně vitamínu B, C, E a K. Díky tomu působí blahodárně na naše tělo, zejména následujícími účinky.

 
Podporuje zdraví srdce a cév
Díky vysokému obsahu draslíku má značný pozitivní dopad na krevní tlak. Folát zase snižuje hladinu homocysteinu v krvi spoluodpovědného za riziko srdečních onemocnění. Pastinák také pomáhá regulovat úroveň cholestrolu v krvi, čímž udržuje zdravé a pružné cévy.

Usnadňuje trávení
Pastinák je chválen pro vysoký podíl rozpustné vlákniny. Ta je klíčovou součástí našeho trávicího procesu, usnadňuje zdravý pohyb potravin přes trávící ústrojí, brání zácpě a je prevencí dalších gastrointestinálních poruch.

Napomáhá hubnutí
Tato zelenina je nízkokalorická, vláknina vede k dobrému zasycení a brání uvolňování ghrelinu-hormonu hladu. Snáze si tak odřekneme nejrůznější nezdravé pamlsky mezi jídly a podstatně omezíme energetický příjem. Syrový pastinák je optimální svačinkou na výlety, do školy nebo do práce.

Brání vzniku vývojových vad
Je dobře známo, že dostatečný příjem kyseliny listové v těhotenství brání vzniku vad neurální trubice u plodu. Proto, milé těhulky, sáhněte občas po pastináku, který má folátu dost.

Zlepšuje metabolické procesy a zdravou psychiku
Ještě jednou zmíníme kyselinu listovou. Ta totiž také optimalizuje metabolické procesy spojené s výrobou energie a posiluje váš nervový systém. Důsledkem je nižší míra depresí u lidí, kteří ji pravidelně přidávají do svého jídelníčku.

Posiluje imunitní systém
Pastinák je vynikajícím mixem antioxidačních vitamínů a organických sloučenin, které chrání tělo před útoky zvenčí i před toxiny z vlastního buněčného metabolismu. Vitamíny C a E působí jako antioxidanty v těle, ničí nebo neutralizují volné radikály vyvolávající řadu chronických onemocnění včetně rakoviny. Vitamín C stimuluje tvorbu bílých krvinek eliminujících mikroby v těle.

Léčí močové cesty
Konzumace pastináku působí mírně močopudně, využívá se proto při onemocněních ledvin, močového měchýře a zánětu prostaty. Pomáhá čistit močový měchýř od kamenů a písku.

V historii byl, podobně jako celer, ceněn jako zdatné afrodisiakum. Vzhledem k tomu, že celkově posiluje zdraví, kondici a štíhlou linii, určitě se tak podepíše i na kvalitnějším sexuálním životě.

Můžete jej chroupat jen tak za syrova, nastrouhat či nakrájet jej do salátů, přidat do polévek, dusit nebo péct s masem. Je příjemně sladký, ale proti bramborám mnohem dietnější. Pyré z pastináku nahradí bramborovou kaši a neprojeví se na tělesné hmostnosti. Drcená semínka pastináku lze použít jako koření. Pastinák je prostě fajn zelenina.

Close