Nejlepší bylinky pro posílení paměti

uzel-na-kapesniku
foto: Pixabay.com/congerdesign

I když bývá úbytek paměti považován za přirozený jev doprovázející stárnutí, můžeme proti němu přece jen něco dělat. Kromě technik procvičujících mozek třeba také bylinkami, které paměť posilují.

Slábnutí paměti nemusí být nutně procesem, který nás jednou nezvratitelně potká. Samozřejmě, pokud mu v průběhu života nahráváme nedostatečnou mentální aktivitou, nadměrnou konzumací alkoholu, drog nebo léků, zřejmě se mu nevyhneme. Rizikovými faktory jsou rovněž stres, přepracování, nedostatek spánku, nutričně málo hodnotná strava, ale také sporty, při kterých dochází k prudkým nárazům nebo otřesům – box, bojová umění, ragby, hokej, americký fotbal a podobně.

Pro zpomalení ztráty paměťových funkcí však můžeme využít také některé z vyzkoušených bylinek. Pomáhají nás chránit před běžným zapomínáním, ale dokáží dokonce chránit mozek před chorobami jako je demence nebo Alzheimerova choroba. Působí jako blok proti nepříznivým stresorům a stimulují činnost mozku.

Ženšen pravý
Ženšen obsahuje saponiny ginsenosidy, které jsou také známé jako panaxosidy. Ginsenosidy aktivují aktivitu nervových buněk v hipokampu a jsou také užitečné pro zlepšení paměti.

Jinan dvoulaločný – ginkgo
Ginkgo brání tvorbě beta amyloidních proteinů, jež způsobují Alzheimerovu chorobu. Je výbornou prevencí proti poklesu kognitivních funkcí u starších lidí, účinným doplňkem pro zlepšení paměti a stimulantem učení u pacientů trpících demencí.

Pupečník asijský – gotu kola
Tento adaptogen s antimikrobiálními a protizánětlivými vlastnostmi zlešuje prokrvení mozku a je běžně užíván jako mozkové tonikum. Některé studie rovněž ukazují, že gotu kola má nootropní účinky. Je známo zpomalovat známky stárnutí a zlepšit koncentraci a pozornost.

Bakopa drobnolistá – brahmi
Bacopa má antioxidační účinek srovnatelný s účinkem vitamínu E a podobně jako jinan blokuje tvorbu amyloidních proteinů. Zlepšuje kognitivní funkce včetně paměti u lidí s neurodegenerativním onemocněním.

Vitánie snodárná – ašvaganda
Ašvaganda podporuje psychickou výkonost, koncentraci a vytrvalost. Pomáhá štěpit senilní plaky a neurofibrilární klubka v mozku pacientů trpících Alzheimerovou chorobou.

Rozchodnice růžová – rhodiola
Rhodiola je adaptogen normalizující oxidační procesy ve velkém mozku. Vykazuje nootropní aktivitu, zlepšuje formování paměti a zvyšuje hladinu dopaminu a serotoninu v mozku.

Šalvěj lékařská
Přestože je šalvěj ceněna především jako účinné léčivo při nachlazení a respiračních chorobách, překvapivě do výčtu jejích pozitivních účinků patří také blahodárný vliv na mozek. Pití šalvějového čaje nebo inhalace šalvějové esence jemně, avšak účinně, podporuje schopnost uchovávat vzpomínky.

Rozmarýn lékařský
Populární koření rozmarýn má široké medicínské využití, například při léčení bolesti svalů a kloubů nebo vypadávání vlasů. Herbalisté ji ovšem dobře znají jako bylinku zvyšující kapacitu paměti a posilující schopnost soustředit se.

Klanopraška čínská – schizandra
Plody klanoprašky čínská medicína mimo jiné využívá jako medikament proti stresu, únavě, depresím a úzkostem. Povzbuzuje nervový systém, zlepšuje výkon mozku a lze ji nasadit při léčbě poruchy ADHD. Velmi efektivní je synergicky účinkující kombinace schizandry s rhodiolou a eleuterokokem ostnitým.

Indický šafrán – kurkuma
Prášek získávaný ze sušeného oddenku kurkumovníku dlouhého je nejen známým indickým kořením, ale také zdrojem kurkuminu. Toto přírodní barvivo je velmi silným antioxidantem, též inhibuje tvorbu beta-amyloidu. Další aktivní složka, turmeron, navíc podporuje proliferaci kmenových buněk mozku a jejich vývoj v neurony.

Barvínek menší – brčál
V současné době slouží většinou jen jako půdopokryvná rostlina na okrasných zahradách. Přestože je mírně jedovatý, bývá léčiteli nasazován jako antibakteriální, antispasmotický, protirakovinný a sedativní prostředek. V listech a semenech obsažený alkaloid vincamin zlepšuje cirkulaci krve a lepší prokrvení mozku.

Fenykl obecný
Fenyklová šťáva je bohatá na draslík, který je vasodilatátorem – rozšiřuje cévy a umožňuje tak dokonalé prokrvení mozku. Posiluje také činnost mozku a kognitivní funkce. V semenech jsou zase antioxidanty kempferol a quercetin, které jsou prevencí před buněčnými degenerativními procesy.

Matcha – zelený čaj
Zelený mletý čaj z nejkvalitnějších listů čajovníku čínského je výbornou alternativou kávy v boji proti únavě a ospalosti. Polyfenolový extrakt ze zeleného čaje je silným inhibitorem acetylcholinesterázy – enzymu zodpovědného za rozpad neurotransmiteru acetylcholinu. L-theanin přítomný v čaji matcha zvyšuje produkuci serotonin a dopaminu, které zlepšují náladu, koncentraci a posilují paměť.

 

Jak vidíte, některé bylinky na zlepšení paměti jsou zcela běžné a určitě je znáte, o těch exotických možná čtete poprvé. Určitě si však zaslouží vaši pozornost, proto si je dobře zapamatujte dokud je čas.

Close