Nebuďte kyselí, může vás to zabít

kysely-oblicej
foto:Pixabay.com/RyanMcGuire

Pokud jste kyselí k ostatním, není to od vás hezké. Ale horší je, pokud jste kyselí uvnitř. Acidobazická rovnováha těla má zásadní vliv na vaše zdraví. Uvést ji do normálu pomáhá správná strava.

Vzpomínáte si na hodiny chemie a určování kyselosti a zásaditosti různých roztoků pomocí lakmusového papírku? Pak možná víte, že vodíkový exponent pH rovný 7,0 je neutrální, hodnoty nižší indikují kyselost a vyšší naopak zásaditost. Neutrální je voda. Naše tělo je z velké části vodou tvořeno, ale pH zdravého organismu má být o něco vyšší, mírně zásadité v rozpětí 7,30 – 7,45.

Udržet si pH organismu v tomto optimálním rozpětí je doslova otázkou života a smrti. Lékaři o tom příliš nemluví a předepisují na potlačení symptomů nemocí léky za miliardy. Přitom je výrazně efektivnější odstranit skutečnou příčinu mnoha chorob, kterou je překyselení těla. U velkého procenta populace vyspělého světa jsou hodnoty tělesného pH pod hranicí 6,0. Kyselost vnitřního prostředí pak negativně působí na jednotlivé systémy těla.

  • V trávicím systému vyvolává většinu poruch, jako jsou zažívací obtíže, nadýmání, hyperacidóza spojená s pálením žáhy a zánětlivá onemocnění žaludku a střev. Působí ale také na játra, žlučník a slinivku, které jsou hlavními regulátory pH.
  • Příliš kyselá moč je předpokladem chorob vylučovacího systému, tvorby ledvinových a močových kamenů, zánětů močového měchýře a močových cest.
  • Kyselost je hlavní příčinou srdečních chorob. Vede k nahrazování cévní výstelky cholesterolem, na který se váží polysacharidy s vápníkem a dochází ke kornatění tepen, infaktům a cévním mozkovým příhodám.
  • Kyselé vnitřní prostředí přiškrcuje okysličování krve a nedostatečně odvádí oxid uhličitý, vzniká příliš odpadních látek hromadících se v plicích. To vede k nachlazení, zánětu průdušek, astmatu a dalším respiračním potížím.
  • Pokud tělo potřebuje neutralizovat kyseliny krade vápník z kostí, které řídnou a hovoříme o osteoporóze. S nerovnováhou pH se pojí i bolestivé zánětlivé onemocnění kloubů – artritida.
  • Překyselení narušuje ve svalových buňkách přeměnu glukózy a kyslíku na energii. Svaly špatně fungují a rychleji se unaví. Při výrazné acidobazická dysbalanci se kyseliny hromadí ve svalech, dochází k jejich tuhnutí a k bolestivým svalovým zánětům.
  • Nízké pH organismu způsobuje záněty kůže a ničí její přirozenou bariéru vůči vnějším infekcím. Výsledkem je sklon ke vzniku kožních vyrážek, vředů a akné. Průvodním jevem je také zvýšená potivost a nepříjemný tělesný pach. Vytváří se ideální prostředí pro rozvoj mykóz.
  • Hormonální nerovnováha, toxiny v těle a jeho překyselení tvoří kombinaci pro vznik celulitidy.
  • Kyselé tělo je živnou půdou pro anaerobní patogeny, které jsou pak příliš velkou zátěží pro imunitní systém a poškozují jej.
  • Snížení reprodukční schopnosti, nízká vzrušivost, sklon k potratům u žen a různé sexuální dysfunkce korelují s kyselostí krve a tělních tekutin.
  • Překyselení těla vyvolává řadu dalších chorob – šedý zákal, dnu, rakovinu, migrény, deprese, nespavost nebo cukrovku.

Za tuto skutečnost může neustálé nervové přetěžování a především vražedný jídelníček. Přijímáme příliš masa a cukrů, jsme nestřídmí v konzumaci alkoholu. Nápravu zajistíte následovnou úpravou stravovacího režimu:

  • omezte rafinovaný cukr, můžete používat med a v rozumné míře pojídejte ovoce jako jablka, hrušky, banány, meruňky, maliny
  • jezte hodně zásadotvorné zeleniny – ředkve, brokolici, květák, špenát, hlávkový salát, kapustu, okurky, rajčata, celer, mrkev a cibuli
  • vítány jsou také lesní houby, žampiony a hlíva ústřičná
  • pečivo z bílé mouky nahraďte celozrnnými produkty
  • obohaťte jídelníček alkalizujícími doplňky stravy, například zeleným ječmenen, spirulinou, chlorellou

guaranaplus-mlady-jecmen

  • vyhýbejte se přemíře nasycených tuků, tabu jsou smažená jídla
  • maso nemusíte mít každý den, proteiny ve velké míře získáte i z fazolí, chia semínek nebo quinoi
  • z mléčných výrobků dejte přednost těm kysaným, ač se vám to může zdát paradoxní
  • pijte dostatek vody, zelený čaj a zeleninové šťávy
  • zapomeňte na slazené sycené limonády, tvrdý alkohol a sladká vína, neuškodí vám sklenice plzeňského piva nebo sklenička suchého vína

Pozitivní vliv pak mají i změny životního stylu. Dopřejte si proto procházky na sluníčku a čerstvém vzduchu, při nichž budete zhluboka dýchat. Nepřehánějte to s používáním kosmetických přípravků. Pokud kouříte, omezte spotřebu cigaret nebo úplně přestaňte. Najděte si čas na odpočinek a vydatný spánek. Neládujte do sebe zbytečně chemická léčiva.

Jak vidíte, vlastně to nic není. Tedy nic, za co by zdravý a dlouhý život nestál.

Close