Mletá paprika – koření pro ostrý zrak

paprika-koreni
foto: Pixabay.com/monicore

Mletá paprika je úžasné koření, bez kterého bychom si nemohli vychutnat oblíbený guláš. I když jej možná nepovažujete zrovna za zdravý pokrm, díky paprice má řadu pozitivních účinků na lidské zdraví.

Koření vyrobené pomletím usušených plodů papriky seté (Capsicum annuum) zdomácnělo v řadě národních kuchyní. Bereme je jako přirozenou součást i té naší. Historie jeho používání v českých domácnostech je však poměrně mladá. Do Evropy se ze své domoviny, kterou je střední Amerika, rozšířilo až v 16. století a přes Maďarsko se až o dalších tři sta let později dostalo k nám. Buďme za to vděční.

Koření je dnes k dostání v pestré škále červených až oranžových barevných odstínů lišících se rovněž měrou své pikantnosti od sladkých až po pekelně ostré. Pálivost je ovlivněna nejen použitými odrůdami, ale také množstvím semínek obsažených ve výchozí surovině. Pálivé druhy mleté papriky obsahují více kapsaicinu – rostlinného alkaloidu s bohatým výčtem zdravotních pozitiv. Mletá paprika je však také zdrojem koktejlu vitamínů C, E, K, téměř kompletního spektra vitamínů skupiny B a především velkého množství vitamínu A. Najdeme v ní i minerály jako železo fosfor, hořčík, draslík, zinek, měď a mangan. Jedna čajová lžička poskytuje téměř 20 mg omega-3 a 150 mg omega-6 mastných kyselin.

Mletá paprika je proto nejen chutným kořením, ale také léčivým doplňkem stravy s impozantním rozsahem působení:

  • rozjasňuje pleť a ve vyšším věku chrání před vznikem stařeckých skvrn na pokožce
  • protizánětlivé složky působí proti akné
  • prokrvením pokožky hlavy zlepšuje výživu vlasových folikul, růst i kvalitu vlasů
  • antioxidanty neutralizují volné radikály, brzdí stárnutí a jsou prevencí onkologických onemocnění
  • kapsaicin a draslík pomáhají snižovat vysoký krevní tlak
  • posiluje cévní systém a omezuje rozvoj metličkových žilek
  • vitamíny skupiny B, vitamín C a železo prospívají krvetvorbě
  • stimuluje tělo k vyššímu výkonu, odstraňuje únavu nebo letargii
  • karotenoidy beta-kryptoxantin, beta-karoten, lutein a zea-xanthin mají zásadní vliv na udržení zdravého zraku
  • požívání papriky vyvolává dostatečnou produkci slin a žaludečních šťáv nutných pro dobré trávení
  • antibakteriální účinky kapsaicinu si poradí s celou řadou škodlivých bakterií, včetně rodu Salmonella
  • kapsaicin rovněž pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi
  • celkově posiluje imunitu a chrání před nemocemi z prochladnutí

Stejně jako jiné druhy koření není možné papriku skladovat neomezeně dlouhou dobu. Nejlepší barvu, chuť, aroma a nejvyšší obsah léčivých složek si zachová při uchovávání v temnu a suchu ve vzduchotěsné nádobě, spotřebovat by se měla do tří, nejpozději šesti měsíců od umletí.

Close