Máte už dost brambor? Zkuste topinambury

foto:Pixabay.com/WikimediaImages

Hlídáte si váhu, cukr v krvi, nebo hledáte potraviny nabité nutrienty pro posílení při zátěži? Pro vás jsou tu topinambury, hlízy vhodné pro aktivní osoby, sportovce a lidi s cukrovkou či obezitou.

Slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus ) je plodinou známou více než 3000 let. Vzhledem připomíná slunečnici roční, její květenství jsou ale menší. Dorůstá až 3 metrů, větvící se stonek pokrývají bělavé chloupky. Listy mají protáhlý tvar. Z podzemních výhonů vyrůstají hlízy, které jsou zajímavé jak svými výnosy, tak zejména nutričním složením.

Původním areálem topinamburů je Amerika, kde byly důležitou součástí jídelníčku domorodců. Své jméno rostlina získala po indiánském kmeni Tupinambů. Ze zámoří se rozšířily do Evropy, kde byly hojně pěstovány především ve Francii, dokud je koncem 16.století nezačaly nahrazovat brambory. Topinambury jsou fascinující schopností přežívat v náročných podmínkách i tam, kde se jiným rostlinám nedaří. Rostou od nížin až po horské oblasti, v půdách bohatých i chudých. Snadno zplaňují, volně rostoucí topinambury uvidíte často na březích řek.

Hlízy, známé také jako židovské brambory, jsou vynikající zásobárnou přírodního polysacharidu inulinu, který v nich tvoří až 16% podíl. Poskytují dostatek vlákniny, vitamíny A, C, E, flavonoidy, draslík, železo, měď, hořčík, mangan, selen, zinek a malé množství některých vitamínů skupiny B – folát, pyridoxin, kyselinu pantotenovou, riboflavin a thiamin. Sacharidy jsou celkově v hlízách zastoupeny 17%, proteiny 2%, nenasycené tuky 2%. Energetická hodnota 100 gramů topinamburů je přibližně 75 Kcal.

Topinambury jsou plodinou skvěle využitelnou v gastronomii, ale poslouží také jako přírodní medikament, zejména v prevenci, detoxikaci, ale i léčbě různých onemocnění. Pokud si topinambury oblíbíte, poskytnou vašemu organismu spoustu pozitivních účinků:

  • Jsou přírodním antioxidantem, chrání buňky před poškozením volnými radikály a zpomalují proces stárnutí.
  • Mix vitamínů, minerálů a prebiotický efekt posilují imunitu a zvyšuje vitalitu organismu.
  • Hlízy jsou vynikajícím zdrojem energie při vysoké fyzické zátěži, při sportu nebo namáhavé práci až na 12 hodin.
  • Nestrávená část inulinu a vláknina na sebe váží velké množství toxinů, které pak s nimi tělo vyloučí. Tak pomáhá čistit střeva a játra.
  • Optimalizují trávení, stimuluje růst bifidobakterií, zlepšuje střevní peristaltiku a brání vzniku zácpy.
  • Inulin zajišťuje lepší vstřebávání vitamínů a minerálních látek z jiných potravin až o 17% procent.
  • Snižují hladinu cukru v krvi, zpomaluje vstřebávání sacharidů. Mají nízký glykemický index, jsou sladké a přitom vhodné pro diabetiky.
  • Hlízy neobsahují žádný lepek, proto patří do jídelníčku lidí trpících celiakií.
  • Při pěstování neabsorbují těžké kovy, radioaktivní látky a jiné toxické škodliviny, nevyžaduje žádné hnojiva.

Židovské brambory jsou v kuchyni velmi všestranně použitelnou surovinou. Za syrova je můžete přidávat do zeleninových salátů, mají příjemně oříškovou příchuť. Vařené, dušené nebo pečené poslouží jako příloha. Nebojte jimi obohatit zeleninové polévky. Pokud si chcete trošku zahřešit, usmažte nebo upečte topinamburové lupínky či hranolky podobně jako ty bramborové.

Close