Kysané zelí: lidový superlék

kysane-zeli-s-masem
foto:Flickr.com/jeffreyw

Naši předkové byli v zimě závislí převážně na domácí zelenině. Přestože si ji dnes můžeme koupit čerstvou celoročně, není nad kvalitní kysané zelí. Je nutričně bohatší než importovaná zelenina.

Kysané zelí je známé tisíce let. Historické záznamy ukazují, že jeho původ je v Číně, odkud se dostalo do Evropy. Fermentované potraviny jako zelí byly velmi cenné v chladných měsících roku. Šlo také o bezpečně zakonzervovanou zásobárnu vitamínů, která umožnila rozvoj mořeplavby, když chránila námořníky před kurdějemi.

Způsob přípravy kysaného zelí zaručuje zachování řady důležitých látek. Zelí obsahuje vysoké množství vlákniny, vitamín A, vitamín C, vitamín K, skupinu vitamínů B a chlorofyl. Kromě toho je dobrým zdrojem železa, manganu, mědi, sodíku, hořčíku, selenu a vápníku. Kysané zelí je živá potravina, obsahuje probiotické kultury.

Účinky kysaného zelí na zdraví

  • stimuluje rozvoj imunitního systému
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko kardiovaskulárních chorob
  • zlepšuje chuť k jídlu a produkci žaludečních šťáv
  • množství balastních složek působí preventivně proti rakovině tlustého střeva
  • antioxidanty chrání před škodlivými volnými radikály
  • pomáhá detoxikovat organismus
  • podporuje správnou krvetvorbu
  • posiluje dásně a chrání před paradentózou
  • redukuje bolest svalů a odstraňuje únavu
  • je výborným prostředkem pro zdravé a silné kosti
  • chrání před stresem a depresemi

Zelí je prostě báječné a kuchaři na něj také nedají dopustit. Česká klasika vepřo-knedlo-zelo a další teplá jídla však o množství účinných látek přicházejí díky dlouhému vaření. Chcete-li proto ze zelí získat to nejzdravější, dejte si ho jen tak, jako součást studených salátů, případně jej jen lehce prohřejte.

Close