Kofein a jeho působení na sportovní výkon

bezkyne-v-parku
foto: Freeimages.com/John Nyberg

Kofein byl ve sportu dlouho považován za kontroverzní stimulant, nicméně již více než deset let není na seznamu zakázaných látek. Jaký je jeho vliv na výkon? Je dobré si ho dopřát nebo spíše odepřít?

Většina lidí oceňuje stimulační účinky kofeinu v každodenním životě. Ráno se většinou šálkem kávy nakopneme ke svižnějšímu rozjezdu, v průběhu dne nám pomůže dobít energii ve chvílích, kdy padáme únavou. Jak je to ale s konzumací kávy, respektive kofeinu, při sportovních aktivitách? Je kofein v tomto směru prospěšný a bezpečný?

Studie ukazují, že kofein může mít svůj podíl na podpoře výkonu ve sportu. Dokáže aktivovat psychiku a potlačuje únavu. Kofein vyvolává lepší uvolňování jaterního glykogenu a akceleruje lipolýzu-metabolický rozklad tělesného tuku, čímž dochází k lepšímu zásobování těla energií. Potlačuje také pocit hladu a snižuje chuť na sladké. Velkým pozitivem je podpora rychlejší regenerace po sportovním výkonu a snížení bolesti ve svalech. Dobré výsledky byly pozorovány při příjmu kofeinu hodinu před výkonem. Pro lepší účinek při závodě je dobré si předcházející týden kofein úplně odříci nebo silně omezit a nasadit jej až zmíněnou hodinu před startem.

S kofeinem ve sportu však mohou být spojena i jistá rizika. Někteří varují před močopudným a termogenním, tedy tělesnou teplotu zvyšujícím, účinkem, zejména v letních měsících. Velmi nepříjemné bývá kávou způsobované podráždění žaludku. Je důležité dbát na přijímané množství, průzkumy označují za adekvátní množství 3-6mg/kg hmotnosti. Náruživí pijáci kávy si většinou vytvoří toleranci vůči účinkům kofeinu, ty jsou pak čím dál nižší. Pozor na kofein by si měli dát lidé trpící hypertenzí.

Jak vidíte, není úplně jednoduché říci jednoznačně ANO či NE. Je spíše vhodné řídit se zdravým rozumem. Při dodržování správného množství přijímaného kofeinu a dostatečném pitném režimu lze zvednout palec nahoru.

Sportovci však nemusí spoléhat pouze na kofein v kávě. Velmi populárním a osvědčeným zdrojem energie je brazilská guarana. Obsahuje analog kofeinu – guaranin, a to až ve čtyřikrát větším množství než je kofeinu v kávě. Důležitá je především rychlost vstřebávání účinné složky. Guaranin v přírodní formě, tedy v prášku nebo tabletkách ze sušených plodů, tvoří spolu s dalšími hodnotnými látkami komplex, který je tělem zpracováván pomalu. Doba účinku trvá běžně okolo 6 hodin a není doprovázena negativními projevy známými při pití kávy, jako je dráždění žaludku.

Close