Když vám schází krvinky, napraví to rostlinky

krvinky
foto:Pixabay.com/Gerd Altmann

Anémie je stav, k němuž dochází při nízké koncentraci hemoglobinu v krvi. Jednou z jejích příčin je nedostatek výživných složek, které krvetvorbu podporují. Nejde jen o maso, ale i rostlinnou stravu.

Za vznikem chudokrevnosti stojí porušená tvorba červených krvinek a nebo jejich zvýšený zánik. Důsledkem je pak menší schopnost krve dodávat kyslík tkáním. Vnějšími projevy jsou bušení srdce, dušnost, úbytek fyzických sil a vytrvalosti, pomalé hojení ran, nápadná bledost, horší stav vlasů a nehtů, ale také změny v psychické rovině – podrážděnost, častější střídání nálad, apatie a bolesti hlavy.

Lékařská věda rozlišuje různé druhy anémií, ze kterých jsou nejčastější ty, jejichž příčinou je deficit nezbytných nutrientů. Jedná se o nedostatek železa, vitamínu B12 a kyseliny listové. Hlavním důvodem vzniku takové chudokrevnosti je málo hodnotná nebo nevhodně složená strava. Léčba těchto typů anémie, stejně jako prevence před jejich vznikem, spočívá ve většině případů v úpravě jídelníčku.

Kromě živočišných zdrojů železa, především červeného masa, jater nebo mořských plodů, zaručí jeho dostatečný příjem také celá plejáda potravin rostlinného původu. Vynikají především goji, čočka, fazole, sója, hnědá rýže, různé druhy ořechů, mák, ovesné vločky, pažitka, pórek, červená řepa, fíky, maliny, jahody, višně, meruňky nebo švestky. Stále populárnější jsou také organické doplňky stravy – chlorella, spirulina. Železo pomohou doplňovat také některé tradiční české bylinky pro přípravu léčivých čajů. Osvědčují se listy maliníku a ostružiníku, kopřiva, divizna a pampeliška. Při současném doplňování vitamínu C je zaručeno také lepší vstřebávání železa v organismu.

Vitamín B12 je nedostatkovým zbožím zejména u veganů. Lidské tělo jej obvykle získává z masa, vnitřností a potravin živočišného původu. Proto vegani, kteří na rozdíl od vegetariánů nekonzumují ani vejce, mléko a mléčné výrobky, trpí mnohdy nedostatkem tohoto, pro krvetvorbu nezbytného, vitamínu. Musí jej tudíž přijímat prostřednictvím doplňků stravy. Alternativou jsou pivovarské kvasnice v průběhu kultivace o vitamín B12 obohacené.

Třetí základní kámen zdravé krvetvorby, kyselina listová, je v souladu se svým názvem hojně obsažena v listové zelenině. Dále ji najdete v košťálové zelenině, obilných klíčcích a celozrnných produktech, vlašských a pistáciových ořeších, zeleném hrášku a fazolových luscích, dýních, avokádu, banánech, citrusovém ovoci nebo lněných a slunečnicových semínkách. Přínosné je také hojné použití zelených bylinek v kuchyni.

Tvorbu hemoglobinu podporují také doplňky stravy skrývající v sobě velké zásoby chlorofylu. Jedná se především o sušenou šťávu z mladého ječmene. Jako univerzální krevní tonikum, které zlepšuje celkový krevní obraz, zase funguje jeden ze základních rostlinných medikamentů čínské medicíny – ženšen.

Existují však i jiné příčiny anémie, než pouze špatné stravovací návyky. Způsobit ji může také snížená imunita, nedostatek minerálů, těhotenství, rychlý růst v dětství, ztráta krve v důsledku zranění nebo příliš silné menstruační krvácení, různá chronická onemocnění, otrava olovem, dědičné dispozice nebo alkoholismus. V těchto případech je nutné odstranit skutečnou příčinu , chudokrevnost bývá pouze symptomem poukazujícím na to, že něco není v pořádku.

Close