Jíst podle plánu nebo podle hladu?

cas-na-jidlo
Koláž: BylinkyDnes.cz

Lidské tělo potřebuje jídlo každé 4 hodiny v průběhu dne, aby nedocházelo k prudkým poklesům tělesné energie, zpomalování metabolismu, změnám nálad nebo aby "chuťě" nepřerušovaly běžné činnosti.

Denní stravovací režim založený jídle rozloženém na snídani, oběd a večeři je zdrojem mnoha potíží. Pokud posnídáte v 7 hodin ráno, obědváte v poledne po pěti hodinách bez jídla, pak vydržíte 7 hodin do večeře, a když odoláte chuti v noci vyplenit ledničku, dopřejete si další jídlo po dvanáctihodinové pauze. Jestliže se ráno dostanete do časové tísně a nestihnete posnídat, nebo patříte-li mezi snídaňo-abstinenty, je přestávka mezi večeří a dalším jídlem dokonce 17 hodin.

To se samozřejmě nedá vydržet. Kávička po ránu sice pocity hladu mírně utlumí, ale pak přijdou na řadu sušenky, oplatky, sem tam brambůrky nebo nějaký ten zákusek. Prostě spousta prázdných kalorií zalitých v nejhorším případě litry slazených limonád. Následuje pořádný obědový nášup. Uzobávání se opakuje mezi obědem a večeří a večer při vysedávání před televizí.

Nikdo po vás samozřejmě nemůže chtít, abyste dodržovali nepředstavitelně dlouhé pauzy mezi jídly. Překonávání palčivého pocitu hladu je ideální startovací pozicí pro následné přejídání, tedy dosažení stavu, kdy jíte až za hranici, kdy je hlad ukojen. Tělo má navíc tendenci na hladovění reagovat ukládáním tukových zásob. Proto se tak často s obezitou potýkají lidé, kteří tvrdí, že prakticky nic nejí.

 

Nebojte se najíst 5x denně

Jezte víceméně pravidelně, ale nenuťte se do jídla na minutu přesně podle časového plánu. Dbejte na to co jíte a jak velké porce si dopřáváte. 30% stravy by měla tvořit zelenina a 20% ovoce. Dalších 45% rovnoměrně rozdělte mezi nutričně hodnotné zdroje uhlohydrátů a proteinů. Zbývajících 5% by měly tvořit tuky. Ideální jsou rostlinné oleje, semínka, oříšky. Nemusíte mít však hysterickou obavu z másla nebo sádla, v rozumné míře jsou tělu prospěšné. Mnohem větším zlem jsou jejich průmyslové emulgované napodobeniny.

Naučte se rozpoznávat signály které vás upozorňují, že je na jídlo ten správný okamžik. Najezte se bez ohledu na čas, když:

  • nastávají potíže se soustředěním
  • máte pocity slabosti
  • vás začíná bolet hlava
  • cítíte se podrážděný a nervózní
  • máte pocity svírání v žaludku
  • vám kručí v břiše

Možná pro vás bude zpočátku těžké rozpoznat, jestli máte opravdu biologický hlad nebo vás jen honí mlsná. Jestliže však budete dodržovat správné složení jídelníčku a množství odpovídající vašemu energetickému výdeji, neměly by vás hlad ani chutě mezi jednotlivými jídly přepadat. Nezapomínejte ani na dostatečný příjem tekutin. Ideální je voda,čistá nebo ochucená ovocem či bylinkami, a neslazené čaje.

Close