Jezte špaldu, vaše tělo vám poděkuje

spalda
foto:Pixabay.com/1192864

Rozdíl mezi pšenicí setou a špaldou je stejně propastný, jako rozdíl mezi kuřetem z velkochovu a drůbeží ze dvorku. Šlechtění zničilo původní léčivý potenciál pšenice, špaldě ale zůstal.

Špalda (Triticum spelta) je dnes málo pěstovaný druh pšenice, jejíž nejbližší příbuznou je moderní pšenice setá (Triticum aestivum). Ačkoliv jde o plodiny velmi podobné, jejich působení na lidské zdraví se kupodivu velmi rozcházejí. Jak je to možné? Pšenice setá byla pěstěním vylepšována tak, aby plodina dosahovala co nejvyšších hektarových výnosů a snadno se zpracovávala. Její šlechtění v posledních desetiletích dospělo až do stadia genetické modifikace. Získala obrovskou schopnost nasytit celý svět, ale naprosto ztratila vše ze svého přirozeného léčivého potenciálu. Špalda si oproti ní zachovala vlastnosti, kterými disponovala již před tisíci let. Je otužilá, má solidní podíl minerálů a bílkovin, je rezistentní vůči použití umělých hnojiv a vykazuje velkou odolnost vůči běžným chorobám a škůdcům. Proto se ke špaldě ve světě vrací stále více pěstitelů vyznávajících zásady organického farmaření.

Na první pohled není nutriční profil špaldové a pšeničné mouky diametrálně odlišný. Špalda je ale plná živin, které jiné obiloviny obsahují v menší míře. Vedle podílu sacharidů je impozantní vysoký obsah proteinů a vlákniny, značné množství nenasycených mastných kyselin, železa, mědi, manganu, hořčíku, fosforu, draslíku, zinku, selenu, niacinu, thiaminu, vitamínu B6 a kyseliny listové. 100 gramů špaldy pokryje 43% denního příjmu vlákniny, 29% proteinů a jen 24% karbohydrátů. Glykemický index špaldy má na obilovinu nízkou hodnotu 40.

Kombinace živin dělá ze špaldy potravinu užitečnou pro diabetiky a pacienty s Lymeskou boreliózou. Snižuje riziko vzniku aterosklerózy, má pozitivní vliv na imunitu, minerály posilují kosti, proteiny jsou důležité pro svaly. Nahrazení pšenice špaldou si pochvalují lidé bojující se zažívacími problémy, artritidou, migrénami, podrážděním kůže a syndromem dráždivého tračníku. Špalda je výbornou alternativou, pokud trpíte alergií na pšenici, ale není obecně vhodná pro celiaky. Obsahuje totiž lepek stejně jako pšenice setá, jen v menším množství. Špalda je však výborně stravitelná a špaldový lepek je organismem výrazně snáze štěpen, než lepek šlechtěné pšenice.

Špaldovou moukou můžete v kuchyni zcela nebo zčásti nahradit běžnou mouku. Dá se použít na pečení slaného i sladkého pečiva, při přípravě těstovin nebo špaldové kaše. Ze zrn lze uvařit obdobu rizota takzvané špaldoto, přidávat je do polévek místo krup nebo je uvařené rozemlít a přimíchat do sekané a karbanátků místo housky. Ze špaldy se také vyrábí kávovina jako náhražka kávy.

Close