Jedete na dovolenou? Neusněte za volantem

rizeni-auta
foto:Freeimages.com/cylonka Bsg

Nejen profesionální řidiči se při několikahodinovém řízení musí potýkat s únavou a těžknou jim víčka. Mikrospánek je příčinou mnoha dopravních nehod. Poradíme vám, jak zůstat bdělí.

Cesta na dovolenou nebo návrat domů bývá pro řidiče často vysilující, obzvlášť v letních vedrech. Pokud nejste na dlouhé jízdy zvyklí, mohou se vám začít zavírat oči. Ztrácíte pozornost a ohrožujete tak sebe, své spolujezdce i ostatní řidiče. Je proto dobré dodržovat několik zásad, které vám pomohou tento problém eliminovat.

1. za volant usedejte odpočatí
Před cestou si dopřejte dostatek spánku a dejte si sprchu, takto osvěženi vydržíte déle fit.

2. dbejte na příjemnou teplotu v autě
Klimatizace je dnes běžnou výbavou automobilů, která zabrání únavě z přehřátí organismu. Podle potřeby větrejte, mozek potřebuje kyslík.

3. nastavte si sedadlo do vzpřímené polohy
Při řízení vpololeže vás samotná poloha těla svádí k usínání.

4. dodržujte pravidelné přestávky
Zhruba každé dvě hodiny na vhodném místě na pár minut zastavte, protáhněte se, opláchněte si obličej.

5. nezapomínejte na dostatečný příjem tekutin
Pocením a dýcháním dochází neustále k úbytku tekutin v těle. Průběžně je doplňujete, pijte chlazené, ale ne ledové, vodu, ovocný nebo zelený čaj. Při pocení se tělo zbavuje také minerálů, které nahradíte minerálkou nebo iontovým nápojem.

6. nejezte při jízdě těžká a tučná jídla
Mnoho řidičů se při zastávkách stravuje ve fastfoodu. Hamburgery, smažené hranolky nebo uzeniny jsou pro trávení tvrdým oříškem. Aby tělo zpracovalo velké množství tuků, musí vynaložit hodně úsilí. Dejte přednost syrové zelenině, salátům nebo lehkým pokrmům v přiměřeném množství. Vynikacím zdrojem energie jsou superpotraviny jako oříšky nebo semínka, například chia.

7. pozor na kávu, kolové nebo energetické nápoje
Kofein sice krátkodobě vybudí vaši koncentraci, ale v této formě má okamžitý nástup a, bohužel, poměrně krátký účinek. Vhodnou alternativou je guarana, jejíž guaraninovo-taninivý komplex látek má dlohotrvající povzbudivý efekt s pozvolným nástupem a pomalým ústupem. Dalšími možnostmi pro podporu mentálních i fyzických funkcí jsou třeba yerba mate nebo ženšen.

8. nepijte alkohol
V některých zemích je sice malé množství alkoholu v krvi tolerováno, ale i to dokáže ovlivnit naše vnímání. Proto pozor i na „nealko“ piva, obsahují asi 0,5% alkoholu. Vydržte to, a zaslouženou pěnivou odměnu si dejte až v cíli.

9. udržujte se bdělí okolními vjemy
Poslouchejte rádio nebo pusťte si živější hudbu. Jestli necestujete sami, konverzujte se spolucestujícími.

10. v případě potřeby cestu přerušte a vyspěte se
Nepřeceňujte své síly, každý má své limity. Pokud se cítíte vyčerpáni, zastavte na vhodném místě a na pár desítek minut si zdřímněte. Cesta se vám tímto sice trochu protáhne, ale dojedete ve zdraví.

Až tedy vyrazíte na dlouhou štreku za volantem, vzpomeňte si na tento článek a pokuste se jím řídit. Uvidíte, že se vám pojede mnohem lépe.

Close