Jak zvítězit nad splínem podzimních dnů

podzim-prichazi
foto:Freeimages.com/Daniel Boros

Probouzení do šedivých podzimních rán nebývá vždy příjemné. Mnohdy bychom nejraději zůstali v posteli a nevylezli z ní celý den. Přinášíme vám proto několik tipů, jak s podzimní depkou zatočit.

Podzim je období plné protikladů. Střídají se slunečné dny, kdy se příroda rozzáří nádherně teplými barvami, s pošmournými a deštivými, které nás dostanou do špatné nálady. Právě smutné dny, kdy o to více pociťujeme zkracující se interval mezi východem a západem slunce, naši mysl často uvrhnou do melancholie, která může hraničit až s depresívními stavy.

Příčinou je méně světla, které na nás pozitivně působí, ale také možný deficit vitamínů a důležitých nutrientů, jež nastává po štědrém létě, kdy jsou tyto látky doslova nadosah v každém kousku ovoce a zeleniny. Naštěstí existuje řada dobrých rad, jak upravit životosprávu a špatné náladě nepodlehnout.

  • Nedostatek slunečního svitu má za přímý důsledek snížení tvorby hormonů štěstí, endorfinu a serotoninu, v těle. Jejich dostatečnou produkci můžete iniciovat fyzickou aktivitou, třeba sportem, prací na zahradě a v neposlední řadě milostnými hrátkami. Do jídelníčku zařaďte častěji listovou zeleninu, kvalitní sýry, celozrné pečivo, hořkou čokoládu nebo ještě lépe nepražené kakaové boby.
  • Dopřejte organismu odpovídající dávku vitamínů C a D. Budou působit jako ideální podpora imunitního štítu vašeho těla. Dbejte na příjem vitamínu C v přirozené formě, je lepší sáhnout po jablku nebo hručce než po tabletce průmyslově vyrobené látky. Právě teď je ideální doba pro konzumaci šípků, hložinek nebo jeřabin v nejrůznějších kulinářských variacích. Vitamín D je v těle běžně tvořen působením slunečního svitu. Dodat do těla jej mohou také ryby, játra, vaječné žloutky a mléko v jídelníčku.
  • Odstraňte z organismu hromadící se toxiny. O detoxikaci se často hovoří v souvislosti s jarem, ale na podzim je neméně důležitá. Upravte své běžné stravovací návyky, vypusťte těžká tučná jídla a pomocí chlorelly, spiruliny nebo mladého ječmene zbavte tělo nežádoucích zplodin vzniklých v důsledku metabolických procesů. Pro očekávaný výsledek je nutné tuto léčebnou kúru dodržet alespoň po dobu dvou, ideálně však tří týdnů.
  • Vystavte se slunci, kdykoliv je to možné. Když nastane hezký den, neseďte doma nebo nepromrhejte odpoledne v nákupním centru. Vyrazte do přírody, svit a teplo slunečních paprsků vás dobije potřebnou energií. Teplé odstíny barev padajícího listí mají na psychiku také blahodárný vliv. Chůze na čerstvém vzduchu podpoří lepší okysličení krve, pocítíte více síly ve svalech a mozek začne pracovat efektivněji.
  • Spěte minimálně 7 hodin. Možná jste po létě zvyklí dlouho ponocovat a usnout před půlnocí vám činí problémy. Dostaňte se klidu, který vám umožní spolehlivě usnout. Pomozte si šálkem bylinkového čaje, třeba třezalkového, meduňkového nebo lipového. Ke škodě není ani dvoudecka červeného vína, jiný nedá dopustit na účinky chmele, ať už v čaji nebo pivu. Televizi a počítač vypněte minimálně dvě hodiny před ulehnutím, raději si vezměte dobrou knížku nebo pusťte oblíbenou hudbu.
  • Radujte se z maličkostí, nenechte se vyvést z pohody blížícím se koncem roku. Možná na vás v podzimních měsících působí tlak, že toho musíte ještě hodně stihnout. Vykašlete se na bilancování, alespoň v osobním životě. 31.prosinec je den jako každý jiný, tak proč bychom měli naplnit svá očekávání přesně k tomuto termínu. Týden sem, týden tam, vždyť to v našem životě až tak moc neznamená.
Close