Jak zabrzdit stárnutí

vecnost
foto:Pixabay.com/Jonny Lindner

Je pomalejší stárnutí fyzickým projevem, psychickým procesem nebo duchovním uvědoměním? Jde o kombinaci všech tří faktorů, kdy jeden je bez ostatních jen ozubeným kolečkem vypadlým ze soukolí života.

Mnoho lidí si každoročně dává nejrůznější novoroční předsevzetí. Většinou se týkají omezení různých zlozvyků, shození určitého množství nadbytečných kilogramů, zlepšení fyzického stavu, dosažení nových znalostí a dovedností nebo zajištění materiálního bohatství. Zkuste si však předsevzít, že budete stárnout pomaleji než doposud. Zní to možná neskutečně, ale při dodržování několika základních principů to není nemožné.

Moderní západní kultura klade velký důraz na zachování fyzických atributů mládí a krásy jako zásadních prostředků ke zpomalení stárnutí. Stačí to však, abychom zpomalili biologický čas? Rozhodně ne. Tajemství dlouhověkého bytí spočívá ve vytvoření harmonického vztahu mezi dobře fungujícím tělem, zdravou psychikou a pozitivním duchovním postojem.

Zpomalte stárnutí vlastní myslí
Výzkumy ukazují, že lidé myslící mladě žijí obvykle déle a je jim dopřáno také lepší zdraví. Doktor Bruce Lipton tvrdí, že DNA může být změněna silou našeho uvědomění. Jeho koncept tzv.“Biologie víry“ popisuje, že my sami řídíme náš genom. Všichni máme miliardy kmenových buněk určených k opravě nebo nahrazení poškozených a stárnoucích tkání a orgánů. Tyto buňky jsou silně ovlivněny našimi myšlenkami a představami, naše přesvědčení o stárnutí může buď zhoršit nebo zlepšit naši schopnost regenerace. Je prokázáno, že například Hatha jóga zvyšuje hustotu mozkové hmoty v hipokampu, snižuje chronické bolesti, reguluje krevní tlak a je vynikající prevencí před Alzheimerovou chorobou.

Vyrovnejte se se stresem
Dlouhodobé následky fyzického, psychického nebo emocionálního stresu jsou pro tělo velmi škodlivé. Působení stresového hormonu kortizolu může negativně působit na mozek, poškozuje cévy, zvyšuje hladinu cukru v krvi, srdeční frekvenci a krevní tlak a přispívá k chronickému zánětu. Celkově vede k rychlejšímu stárnutí organismu, než je přirozené. Odbourat stresory pomáhá nutričně hodnotná strava obohacená adaptogenními bylinkami jako jsou ašvaganda nebo maca, meditační techniky, cvičení, a také pravidelná detoxikace. Vyloučení toxinů z těla zajistí dieta obsahující vysoký podíl vlákniny, dostatek tekutin a množství zelených potravin, které je dobré doplnit šťávou z mladého ječmene, spirulinou nebo chlorellou.

Podpořte výkonnost těla
S věkem po čtyřicítce přichází často potíže se zmenšením fyzického fondu, síly a vytrvalosti. Tento stav je způsoben poklesem produkce pohlavních hormonů, které mají přímý vliv na budování svalové hmoty. Dochází k jejímu úbytku, což vede k omezené schopnosti spalovat energii. Nadbytečné zásoby se pak hromadí ve formě tukové tkáně. Receptem proti tloustnutí je pohyb. Je vcelku jedno, jestli kalorie navíc spálíte v posilovně, při jízdě na kole, práci na zahradě nebo na procházce přírodou. Tělesné aktivity urychlí metabolismus a podepíší se také na udržení svalů v dobré kondici. Pokud chcete rozvoj svalové tkáně stimulovat, dejte přednost přírodním prostředkům, například kotvičníku, před nejrůznějšími anabolickými koktejly.

Udržujte mozek v neustálé činnosti
Fyziologický úbytek mentálních funkcí k stáru je naprosto přirozený, postupně dochází ke změnám v mozku a odumírání mozkových buněk. Pokud však člověk aktivizuje mozek cvičením paměti, řešením rébusů a hádanek, luštěním křížovek, četbou knih nebo tvůrčí činností, nejenže se chrání před postupem demence, ale také brání propuknutí mnoha fyzických nemocí. Zajímavostí je, že mozek je nejhladovějším orgánem. I když tvoří asi jen 2% tělesné hmotnosti, spolyká asi pětinu veškeré spotřebované energie. Dobře pracující mozek se tedy významně podílí na štíhlé linii. Mozkovou činnost podpoříte bylinkami jako ženšen, brahmi a guarana. Jeho stárnutí zpomalí na antioxidanty bohaté jihoamerické bobule açai a maqui, kurkuma, skořice nebo kakaové boby.

Úžasnou esej o plynutí času a stárnutí můžete najít v eseji Františka Koukolíka Jak úspěšně stárnout. Jeho slova jen potvrzují, že výše uvedené rady jsou opravdu dobrou a vyzkoušenou cestou k vitalitě do vysokého věku:

Úspěšně stárnoucí lidé se pohybují. Chodí, pracují na zahrádce, někteří skáčí přes švihadlo. Jednoduchým testem je počet malých krůčků, kterými se dá udělat kruh, aniž by lidé riskovali pád. Úspěšně stárnoucí lidé jsou aktivní duševně. Nesedí před televizí, čtou knihy, jsou to náročné knihy, hrají náročné stolní hry, šachy nebo golf. Vedou si deníky. Někteří hrají šachy s počítačem. Úspěšně stárnoucí lidé mívají dobrou náladu, žádné známky deprese. Každý den je dobrý a za každý den jsou vděční.

Close