Jak účinně léčit ischias

bolest-zad
foto:Flickr.com/SanDiego PersonalInjuryAttorney

Bolest způsobená zánětem nervů je horší než bežné bolesti kloubů nebo svalů. Má zničující účinky na fyzičku i psychiku. Analgetika sice přináší částečnou úlevu, léčba je však mnohem komplikovanější.

Příčinou nesnesitelných bolestí známých jako ischias je zánět, podráždění nebo uskřípnutí sedacího nervu v důsledku vyhřeznutí ploténky. Vychází z páteře v bederní oblasti a bodavě vystřelují přes hýždě do dolních končetin. V mnoha případech ustoupí po několika dnech v klidu, když se postižená oblast páteře uvolní. Pokud však úleva nepřichází, je třeba zahájit intenzivnější léčbu.

Bolest je nejhorší vsedě, proto je důležité pokud možno tuto pozici minimalizovat a raději při práci stát nebo klečet. Nezbytný je dostatečný spánek a relaxace vleže, nejlépe na tvrdším podkladu. Typickou a osvědčenou lidovou pomůckou je ledvinový pás, takzvaný „kočičák“ (dříve se na jeho výrobu běžně používala kočičí kožešina), který udrží problémovou oblast v teple.

Aktivnější přístup v terapii spočívá v masážích, napravování speciálními hmatovými technikami, akupresuře, akupunktuře a také protahování prostřednictvím cvičení jógy. Rychlou, ale krátkodobou úlevu, přináší ledové obklady. Ze syntetických farmak jsou dnes populární zejména mnohá analgetika a sedativa, která ovšem na druhé straně zatěžují žaludek, střeva,  játra a srdce.

lb-guaranaplus-lapacho

Přírodní léčba bylinkami může být postavena na vnitřním užití rostlinných drog s relaxačními a nervstvo posilujícími účinky, například třezalky tečkované, chmele, heřmánku, máty, kozlíku lékařského, sporýše lékařského, šišáku stranokvětého, goji nebo prvosenky. Protizánětlivě působí ašvaganda, bazalka posvátná, kurkuma, harpagofyt ležatý, lapačo rudé, kajenský pepř, pískavice řecké seno, ženšen pravý, eleuterokok ostnitý, zázvor a vrbová kůra. Při masážích se osvědčují ricinový, levandulový, hřebíčkový, jalovcový a třezalkový olej.

I když se pro jednou ischiasu zbavíte, nepodceňujte prevenci a vyhnete se tak potížím v budoucnu. Pravidelně cvičte, buďte aktivní a vaše tělo zůstane flexibilnější. Nepodceňujte regeneraci po práci a sportu, dopřejte si masáže a dostatek klidu na zotavení. Zvláště, pokud prosedíte třetinu dne v práci na jednom místě a nárazově se snažíte vylepšovat kondici.

Close