Jak tlumit příznaky premenstruačního syndromu

pms
foto:Flickr.com/Robert McDonald

Premenstruační syndrom se v různé míře intenzity projevuje až u 3/4 žen v reprodukčním věku. Lékaři většinou radí nasazení hormonální antikoncepce, my vám poradíme přírodní alternativy léčby.

Premenstruační syndrom (PMS) je souhrn fyzických a psychických potíží souvisejících s hormonální nerovnováhou vznikající v průběhu menstruačního cyklu. Podle průzkumů jej postižené ženy pociťují při každém cyklu asi po dobu týdne. To znamená, že se necítí dobře 3 měsíce v roce. U některých žen jsou příznaky natolik závažné, že jim brání, aby mohly naplno fungovat.

Spektrum potíží je poměřně široké, nejčastěji jsou uváděny následující:

  • únava a ztráta koncentrace
  • neobvyklé změny nálad
  • pokles sexuální touhy
  • bolesti hlavy, kloubů nebo svalů
  • pocit plnosti v břiše, křeče v podbřišku
  • zvýšená citlivost až bolestivost prsou
  • větší chuť k jídlu a nadměrná žízeň
  • otoky kotníků a prstů
  • poruchy spánku

Pokud se ženy svěří s problémy svému gynekologovi, obvykle jim doporučí řešit je hormonální antikoncepcí. Jde sice o léčbu poměrně efektivní, která má ovšem svá „ale“. Důvodem, proč ji nezvolit, může být zvýšené riziko rakoviny prsu, snížení libida, nabírání hmotnosti, nedůvěra k něčemu, co je nepřirozené, nebo třeba otázky etiky či víry. Z tábora odpůrců se ozývá stále více argumentů, které nelze přehlížet.

Trápení s PMS ovšem není symptomem moderní doby a ženy si proto odnepaměti pomáhaly různými způsoby přírodní léčby. Připravili jsme vám seznam 10 bylinek, které mají pozitivní vliv na hormonální rovnováhu nebo adaptogenní účinky a dokáží vám ulevit .

  1. Andělika lékařská (Angelica officinalis) – odstraňuje nadýmání, má protikřečový účinek
  2. Ašvaganda (Withania somnifera) – navozuje klid, léčí nespavost
  3. Guarana (Paullinia cupana) – odstraňuje únavu zvyšuje koncentraci
  4. Jinan dvoulaločný (Ginkgo biloba) – zmírňuje otoky a tlumí bolesti prsů
  5. Kotvičník zemní (Tribulus terrestris) – reguluje hladinu hormonů a zvyšuje libido
  6. Maca (Lepidium meyenii) – stabilizuje hormonální rovnováhu, posiluje sexuální touhu, tlumí deprese
  7. Meduňka lékařská (Melissa officinalis) – zahání úzkost a nespavost
  8. Pupalka dvouletá (Oenothera biennis) – uvolňuje křeče, snižuje přecitlivělost prsů
  9. Třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum) – léčí deprese a náladovost
  10. Ženšen pravý (Panax ginseng) – pomáhá regulovat menstruační cyklus, stimuluje libido, dodává energii

Vyvarovat byste se naopak měly nadýmavých druhů zeleniny, květáku, brokolici, zelí, kapustě a dalším. Důležitý je dostatečný a pravidelný příjem tekutin. Pomáhají procházky na čerstvém vzduchu a cvičení, především jóga.

Close