Jak si pochutnat na částech zeleniny, které běžně končí v koši

foto: Pixabay.com/U. Leone

Je paradoxní, že vyvíjíme úsilí, abychom vypěstovali chutnou zeleninu, ale zároveň mnoho částí rostlin obsahující cenné minerály a vitamíny nespotřebujeme. Inspirujte se, co všechno můžeme schroupat.

Na vesnici dřív nebyl problém veškeré zbytky ze zeleniny zpracovat. Co nepřišlo na talíř, o to se postaraly slepice, králíci nebo čuník v chlívku. V dnešní době však často spotřebujeme jen primární část rostliny, pro kterou ji pěstujeme, a vše ostatní vyhodíme do koše, v lepším případě do biologického odpadu. Nemusí to tak však být. Běžně nekonzumované listy mnoha druhů zeleniny mají vynikající nutriční hodnotu a skvělou chuť chuť.

Typickým příkladem jsou v tomto období ředkvičky nebo kedlubny. Mladé lístky, které obsahují spoustu vitamínů – C, E, A i B, vápníku, draslíku a železa, můžete použít do salátu, starší neovadlé poslouží k přípravě zeleninových vývarů. Podobně lze zpracovat i listy červené řepy a mrkvovou nať. Do polévek patří i listy bulvového celeru, které můžeme, podobně jako petrželku, využít jako výbornou kořenící bylinku a dokonce je nasušit do zásoby na zimu.

Do vývarů využijte také listy obalující dužnaté květenství květáku, košťály z brokolice, vrchní listy z hlávek zelí a kapusty nebo okrouhané slupky z omyté kořenové zeleniny. A jakmile nastane houbová sezóna, přidejte také odřezky a tuhé části z hub.

Pokud máte zeleninu doma na zahrádce, můžete mladé listy a nati uštipovat průběžně po celou dobu vegetačního období zeleniny. Určitě nezapomínejte na cibulovou nať až doby, než začne v létě postupně usychat. Pěstujete-li na záhonech hrášek nebo fazolky, zkuste vylepšit zeleninové saláty také mladými lístky těchto rostlin. Pro chuť i potěchu oka přidejte i pár květů. À propos, skuteční labužníci nesmí zapomenout také na květy cuketové nebo dýňové. Plněné a obalené v těstíčku chutnají po usmažení náramně.

Uvidíte, že tento „zelený odpad“ potěší vaše chuťové pohárky. Radost můžete mít také z jeho přínosů pro zdraví, které získáte vlastně zadarmo. Kromě zmíněných vitamínů a minerálů jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, která by v dostatečné míře měla být v našem jídelníčku neustále přítomna, a rovněž chlorofylu se schopností zvyšovat produkci hemoglobinu v našem těle a neutralizovat volné radikály.

Close