Jak jednoduše snížit příjem sodíku

slanka
foto:Freeimages.com/Snack Admiral

Vysoký krevní tlak je jedním z nejrozšířenějších civilizačních onemocnění. Omezený přísun sodíku riziko vzniku hypertenze podstatnou měrou snižuje.

O vysokém krevním tlaku se hovoří jako o civilizační zdravotní hrozbě čím dál častěji a to nejen v lékařských kruzích. Statistiky vypovídají, že se nejedná opravdu pouze o strašáka. Až 25% úmrtí ve věku nad 45 let je spojováno právě s ním. Vysoké dávky sodíku, které každodenně konzumujeme ve stravě, se na rozšířenosti tohoto onemocnění výrazně podepisují.

Dodržováním poměrně jednoduchých zásad přitom příjem sodíku razantně snížíte. Je třeba si uvědomit, že hlavním zdrojem sodíku je kuchyňská sůl-chlorid sodný. A i když pohádka říká, že je nad zlato, záleží opravdu na tom, v jakém množství. Méně je v tomto případě více. Jak tedy na to?

  1. Omezte nákupy hotových průmyslově vyráběných hotových pokrmů a polotovarů, obsahují příliš velké množství soli.
  2. Pokud kupujete uzenářské výrobky, dejte přednost těm kvalitnějším s vyšším podílem masa. Je v nich méně vody i soli. Stačí jich sníst menší množství, protože jejich chuť je opravdovější a výrazně uspokojivější.
  3. Nedosolujte si jídlo, aniž byste ho ochutnali.
  4. Při vaření s chutěmi více experimentujte, slaná je jen jednou z mnoha. Využívejte koření a bylinky, nejlépe čerstvé. Trocha citrónové nebo limetkové šťávy dodá chuti další dimenzi. Zjistíte, že soli budete potřebovat méně.
  5. Zvyšte podíl zeleniny v jídelníčku. Její chuť zvýrazníte třeba grilováním nebo pečením, potřebuje pak jen malinko dosolit.
  6. Nahraďte brambůrky a nejrůznější slané sušenky zdravějším mlsáním. Dejte si raději oříšky (pozor na ty solené!), slunečnicová nebo dýňová semínka, mandle nebo nepražené kakaové boby.
  7. Pozor na minerálky s vysokým obsahem sodíku. Přečtěte složení na etiketě a možná vás to přiměje k tomu, že dáte přednost čisté vodě.

Tyto rady dodržujte pokud možno každý den. Jestli se proti nim čas od času prohřešíte, určitě se nestane nic zásadního. Trvalý nadměrný příjem soli však může mít pro vaše zdraví fatální důsledky.

Close