Jablíčko z ráje – nejzdravější pokušení

rajcata
foto:Pixabay.com/Varhols

Už jedno zralé rajče denně má neuvěřitelně příznivý vliv na vaše zdraví. Nejenže snižuje riziko srdečních chorob, ale má potenciál zabránit dalším nemocem. Právě proto je musíte mít v jídelníčku.

Rajče jedlé (Solanum lycopersicum) neboli Lilek rajče je oblíbená lilkovitá rostlina, u které je z botanického hlediska poněkud obtížné určit, zda se jedná o ovoce nebo zeleninu. Přestože jde o trvalku, je v našich zeměpisných šířkách pěstována jako jednoletka. Do Evropy jejich semena přivezli z Jižní Ameriky španělští dobyvatelé. Nejdříve bylo rajče vyséváno jako okrasná rostlina na zahradách španělské šlechty, teprve časem lidé usoudili, že by byl hřích lákavě vyhlížející plody neochutnat. Sladká chuť rajčat je úplně ohromila a rostlina si okamžitě zasloužila označení „rajské jablko“, u nás tedy zkráceně rajče. Dnes se celosvětově pěstuje ročně přes 160 miliónů tun rajčat a pěstitelé mají na výběr z více než 10 000 odrůd.

Šťavnaté plody rajčat jsou perfektní zásobárnou vitamínů A, K, C, B1, B3, B5, B6, B7 a B9. Obsahují železo, draslík, hořčík, chrom, zinek, a fosfor, flavonony, flavonoly, glykosid lykopen a deriváty mastných kyselin. Mají hodně vlákniny, až 5% sacharidů, 2,5% proteinů, 90% vody a téměř žádný tuk. Není se proto čemu divit, že pokud si denně dopřejeme aspoň jedno rajče, výrazně vám prospěje:

  • díky lykopenu až o 30% snižuje výskyt kardiovaskulárních onemocnění
  • poskytuje tělu obrovské množství přírodních vitamínů a minerálních látek
  • mírní negativní vliv tabákového kouře u aktivních i pasivních kuřáků
  • obohacuje chuť pokrmů a i u vařených jídel výrazně zlepšuje nutriční hodnotu
  • obsahuje celou řadu silných antioxidantů
  • stimuluje jaterní činnost a trávení, zabraňuje zácpě
  • je prevencí před nemocemi ledvin a tvorbou ledvinových a žlučových kamenů
  • zlepšuje vzhled a strukturu vlasů, revitalizuje jejich růst
  • působí proti zánětlivým nemocem pokožky, zejména proti akné a celkově upravuje vzhled pleti
  • pomáhá udržovat zdravé kosti
  • inhibuje hladinu stresových hormonů a posiluje imunitní systém
  • pomáhá snižovat riziko vzniku krevních sraženin
  • podporuje produkci karnitinu, který až o třetinu urychluje spalování tuků
  • posiluje zrak a chrání oči před makulární degenerací
  • je ochranou před cévními mozkovými příhodami
  • obnovuje biochemickou rovnováhu u diabetiků
  • je vynikajícím pomocníkem v boji proti rakovině prostaty a rakovině prsu

Nejlepší pro zdraví jsou samozřejmě hezky vyzrálá čerstvá rajčátka, ale teplou kuchyni si dnes bez nich dokážeme těžko představit. Při jejich gastronomické úpravě se však vždy vyhněte hliníkovému nádobí, se kterým reagují a škodlivé stopy hliníku se uvolňují do pokrmu. A i když nemáte v zimě čerstvá rajčata k dipozici, vždy je dobré ve spíži schovávat konzervovaná rajčata nebo tomatové pyré.

Close