Houby nejsou na houby

hribek
foto:Freeimages.com/Jocelyn Ng

Houbaření je naší oblíbenou národní disciplínou. Kromě příjemné procházky lesem si ještě můžeme přinést domů košík plný chutných a zdraví prospěšných hub.

Letošní léto zatím houbám příliš nesvědčí. Dá se říci, že je takové sucho, že nerostou ani suchohřiby. Houby však čekají na svou šanci a jakmile pořádně zaprší, začnou hned vystrkovat klobouky. Potom stojí za to vyrazit do lesa a nasbírat si čerstvé houby pro obohacení jídelníčku.

Víte však, že houby jsou kromě kulinářského potěšení také zdrojem velkého množství látek užitečných pro zdraví? Dlouho byly považovány za jakousi neutrální až nutričně prázdnou potravinu, prostě jen voda nic víc. Pravda je ale úplně jiná, houby obsahují celou řadu vitamínů a minerálů. A při pravidelné konzumaci vám poskytnou několik důležitých zdravotních benefitů.

1. udržují štíhlou linii
Houby mají minimum kalorií, žádný tuk a vysoké procento vlákniny. Ideálně vás zasytí a nepřiberete ani deko. A i když žádnou houbu v lese nenajdete, je pro hubnutí skvělá i samotná chůze při jejich hledání.

2. posilují kosti
Podobně jako lidský organismus tak i houby dokáží produkovat na sluníčku vitamin D. Ten je důležitý pro vstřebávání vápníku a fosfátu, tedy dvou základních stavebních prvků kostí.

3. snižuje hladinu cholesterolu
Vitamin D má vliv nejen na kosti, ale významnou měrou ovlivňuje hladinu cholestrolu v krvi.

4. zlepšují imunitu
Houby zvyšují produci antivirových proteinů a urychlují zrání buněk imunitního systému, což vede k lepší obranyschopnosti těla.

5. působí antioxidačně
Selen nebo ergothionein v houbách jsou významnými antioxidanty chránícími buňky těla před poškozováním volnými radikály.

6. snižují krevní tlak
Nízký obsah sodíku a značný podíl draslíku jsou výbornou kombinací pro snížení krevního tlaku. Navíc nezatěžují ledviny.

7. podporují metabolismus
Přítomné vitamíny skupiny B jsou důležité pro látkovou přeměnu karbohydrátů, tuků a bílkovin.

Pokud při hledání hub nebudete mít štěstí nebo je nesbíráte, protože se v nich nevyznáte, nezoufejte. Dnes se dají v obchodě koupit běžně nejen žampiony, zkusit můžete třeba portobelo, vynikající jsou shii-take nebo hlíva ústřičná, která se dá koupit i jako potravinový doplněk v kapslích.

Close