Dýňová semínka – superpotravina i zdravé mlsání

dynova-seminka
foto:Freeimages.com/Michael Stocks

Malá semínka z dýně jsou velkým přínosem pro lidský organismus. Jsou chutné, dají do pořádku cholesterol a uleví při obtížích s prostatou.

Dýňová sezóna je v plném proudu. Pole a zahrádky se oranžoví a hospodyňky vytahují recepty na pokrmy z dýně, kterých je nepřeberné množství. Co ale s dýňovými semínky? Rozhodně by neměly přijít nazmar a skončit v odpadcích.

Dýně je jednoletá plazivá rostlina čítající mnoho odrůd. Jíst se dají semínka, dužina i květy. Úprava dužiny je již velmi známá, dají se z ní připravit omáčky, polévky nebo ji zavařit. Na co ale mnozí zapomínáme, jsou semínka, které obsahují spoustu zdraví prospěšných látek a mohou třeba nahradit nepříliš zdravé smažené brambůrky.

Dýňová semínka můžeme zařadit mezi superpotraviny, protože je v nich skryto koncentrované množství hodnotných látek, například vitamíny A, K, B a kyselinu listovou. Z minerálních látek jsou to fosfor, hořčík, draslík, železo, obsahuje také omega-3 mastné kyseliny a velkou škálu aminokyselin. Obsažený zinek pomáhá proti řídnutí kostí a předchází artritidě, prospívá také vlasům a nehtům. Fytosteroly obsažené v dýňových semenech snižují hladinu LDL cholesterolu a jsou ochrannou složkou proti mnoha druhům rakoviny. Aminokyselina L-tryptofan je přírodní antidepresivní sloučenina, která vám pomůže při psychickém a nervovém vyčerpání. Velmi známá jsou dýňová semena v oblasti léčení prostaty a obtíží s tímto problémem spojených. Snižují rizika ledvinových kamenů a mají příznivý vliv při slabostech a poruchách močového měchýře.

Dýňová semínka se mlsají samostatně, mohou být součástí müsli, koláčů, pečiva, sušenek nebo salátů. Můžete jimi nahradit smažené chipsy nebo si je přimíchat do misky s oříšky. Rozhodně obohatí jídelníček a podpoří zdraví.

Close