Co pomůže, když vám otékají nohy

nohy-ve-vode
foto:Pixabay.com/Manfred Antranias Zimmer

Jestliže vám otékají chodidla, kotníky a lýtka, možná to berete jako běžný následek toho, že jste na nohou celý den. Skutečná příčina však bývá obvykle jiná. Poradíme vám, jak nateklým nohám ulevit.

Lidské tělo je ze tří čtvrtin tvořeno vodou. Denně množství tekutin prostřednictvím pokrmů a nápojů přijmeme a naopak močí, pocením a dýcháním zase vyloučíme. Pokud je z nějakého důvodu voda v těle zadržována, dochází většinou k otokům dolních končetin, prstů na rukou nebo po ránu i obličeje okolo očí. Nadbytečnou retenci tekutin doprovází také příznaky jako ztráta koncentrace, podrážděnost, bolesti hlavy a únava.

Lidé si často myslí, že receptem na tyto potíže je snížit příjem tekutin. Jenže ouha, právě žízeň je pro tělo jakýmsi signálem k šetření a omezení vylučování vody z těla. Čím méně pijeme, tím se problémy s edémy nohou ještě horší. Dalšími častými příčinami bývají nadbytek sodíku a nedostatek draslíku, stravování chudé na bílkoviny a vitamíny skupiny B, nadměrné pití alkoholu a kávy, nedostatečná funkce ledvin, málo pohybu a u žen také blížící se menstruace.

K nápravě obvykle spolehlivě vede dodržování následujících zásad:

  1. Zdravý pitný režim
    Doporučené denní množství přijaté vody činí asi 1,5 – 2 litry. Vyšší příjem je nutný při intenzivním pocení v důsledku tělesné námahy, vysokých okolních teplot nebo při horečkách, kdy zajišťuje termoregulaci těla. Je dobré omezit příjem alkoholu, kávy, silného černého čaje a slazených limonád. Vhodné jsou naopak bylinkové nálevy, čistá voda, iontové nápoje (K, Mg, Ca, PO4) a zelené čaje, například sencha, gyokuro nebo prvotřídní matcha.
  2. Omezení příjmu sodíku
    Sodík přijímáme díky soleným pokrmům, slaným pochutinám a cukrovinkám v mnohdy nadbytečné míře. Základem, jak snížit jeho přísun, je být opatrnější při výběru konzumované stravy a při přípravě jídla solit méně. Slanou chuť zastoupí jiné aromatické složky – zelené a sušené bylinky, houby, jablečný ocet, citronová štáva, rajčatový protlak a nepřeberné množství koření.
  3. Pestrá a vyvážená strava
    Ovoce a zeleninu tvoří, podobně jako lidské tělo, z největší části voda. Pokud si dopřáváme čerstvé šťavnaté plody, nať a listy, nejenže zaháníme hlad, ale také žízeň. Zároveň tělu poskytujeme množství vlákniny, která na sebe v trávícím traktu váže přebytečnou tekutinu a škodliviny a pomáhá je odvést. V neposlední řadě doplňujeme do těla cenné minerální a stopové prvky, které spoluvytváří elektrolyty v organismu. Odříkat bychom si neměli ani zdroje kvalitních proteinů, ať rostlinného, nebo živočišného původu. Koncentrace iontů solí a aniontů proteinů reguluje příjem a výdej vody tkáňovými buňkami.
  4. Fyzická aktivita
    Aktivní pohyb zvyšuje srdeční činnost a rozproudí v krev, jejíž prostřednictvím je voda distribuována po celém těle. Cvičení, sport, běh, procházky i fyzická práce vedou k posílení a růstu svalů a rychlejšímu spalování tuků. Vypracovaní jedinci s větším procentem svalové hmoty a menším podílem tukové tkáně váží v organismu více vody a obvykle netrpí edémy dolních končetin tak často, jako lidé s nadváhou.

 

Jaké plodiny a bylinky pomohou při otocích nohou

Přírodní diuretika jsou potraviny rostlinného původu nebo bylinky zvyšující produkci moči, jejíž prostřednictvím dochází k odvodu tekutin z těla. Zatímco farmaceutické přípravky mohou s nadbytečnou tekutinou odvést také důležité vitamíny a minerály, přírodní prostředky svým složením umožňují zachování jejich potřebného množství v těle.

Mezi vhodné druhy ovoce při edémech řadíme jahody, melouny, broskve, brusinky, černý bez, černý rybíz, mango a banány. Koncentrovaným zdrojem vlákniny a potřebných minerálů jsou také sušené meruňky, švestky, višně, goji, rozinky a datle.

Pokud chceme podpořit vylučování tekutin konzumací zeleniny, neměli bychom rozhodně vynechat artyčoky, chřest, fenykl, okurky, dýně, česnek, pažitku, červenou řepu, rajčata, řeřichu, petržel, ředkvičky, vodnici a listovou zeleninu. Metabolismus zrychlí křen, mrkev a zelí.

Mimo ovoce a zeleninu působí šetrně diureticky nálevy připravené z pampelišky, kopřivy, březového listí, jalovce, truskavce, přesličky, listů borůvky nebo chmele. Nepřekonatelným pomocníkem při potížích s nedostatečným močením je ženšen, který navíc celkově posiluje organismus a upravuje fungování tělesných systémů. Otoky, nadýmání a poruchy trávení jako projev premenstruačního syndromu pomáhají řešit adaptogenní maca a ašvaganda.

Diuretika, i ta přírodní, by měla být používána rozumnou měrou. Nadměrné vylučování vody nelze doporučit jako prostředek k hubnutí nebo k rychlému snížení tělesné hmotnosti u sportovců, kteří se chtějí dostat do nižší váhové kategorie.

Close