Co dokáží dýně

foto:Pixabay.com/Alexei Hulsov

Zářivě oranžové dýně jsou pro podzim typickou plodinou, která by neměla chybět v žádné kuchyni. Na jejich přípravu existují tisíce rozmanitých receptů, dýňové pokrmy jsou chutné a super zdravé.

Plody tykve obecné (Cucurbita pepo) neboli dýně jsou vynikající zdravou potravinou, kterou bychom si měli v hojné míře dopřát. Rostlina patří mezi nejstarší kulturní plodiny, ve Střední Americe byla pěstována již před 5000 lety. Podobně jako brambory nebo rajčata našla cestu do celého světa a stala se velmi oblíbenou. Není se čemu divit. Pěstování tykví není žádná věda a úroda stojí většinou opravdu za to. Důležitá není ale pouze kvantita, dýně jsou velmi hodnotnou potravinou se solidním obsahem tělu prospěšných látek.

Oranžová barva plodů dýní napovídá, že jsou vynikajícím zdrojem karotenoidů – alfa a beta karotenu, beta kryptoxantinu, luteinu a zeaxanthinu. Najdeme v nich také vitamíny B, C a E a řadu prvků, především vápník, hořčík, železo, fosfor, měď a zinek. Opravdovým šampionem jsou dýně v podílu draslíku. Dýně je z 95% tvořena vodou, ale obsahuje také trochu proteinů, minimum tuků, jednoduché cukry a důležitou vlákninu. Dýně jsou dietní potravinou, 100 g dýně dodá tělu jen 55 kJ.

Dýně jsou opravdovým požehnáním pro zdraví, podívejte se co všechno dokáží:

  • antioxidanty chrání před volnými radikály a zpomalují stárnutí
  • dýně jsou výborné pro dobrý stav pleti, karotenoidy blokují škodlivý vliv UV záření
  • konzumace karoteny oplývajících plodů je dobrou prevencí před některými typy rakoviny
  • lutein a zeaxantin hrají důležitou roli při ochraně zraku před degenerací sítnice
  • vitamín C je jedním ze základních stimulantů dobrého imunitního systému
  • vápník a hořčík jsou klíčové pro stavbu kostí, ale mají také pozitivní vliv na psychiku
  • kvantum draslíku pomáhá normalizovat vysoký krevní tlak do normálních hodnot
  • dýně je vhodná pro diabetiky, obsahuje fruktózu, která je buňkám přístupná i bez inzulínu
  • dýňová dužina je velmi snadno stravitelná, je ideální součástí jídelníčku při trávících obtížích, při šetřících dietách nebo jako příkrm kojenců
  • po dýni se nepřibírá, dosyta ji můžete jíst, i když se snažíte zhubnout

Speciální kapitolou jsou pak zdravotní benefity dýňových semínek, o kterých jsme psali v článku Dýňová semínka – superpotravina i zdravé mlsání.

Výhodou dýní je, že jsou prakticky celé konzumovatelné, jedlá není pouze dužina a semínka, ale také květy a dokonce mladé listy. Plody tykve můžete pokaždé připravit jinak, dají se vařit, dusit, péct, smažit i konzervovat. Připravíte z nich lahodnou krémovou polévku, pyré, pečená dýně je skvělou přílohou místo brambor. Do zásoby si můžete ukuchtit a konzervovat chutney, sladký dýňový kompot před několika desetiletími nahrazoval nedostatkový ananas. Nastrouhanou dýni můžete přidat do slaných i sladkých těst. Dýně jsou zkrátka pro kuchtíky opravdovým pokladem.

Close