Cizrna – boby s božskou chutí

cizrna
foto:Flickr.com/jules

Cizrna se v posledních letech dostává do našeho podvědomí jako nová zdravá potravina. Pěstuje se však už 7000 let. Jestli jste ji ještě neochutnali, nečekejte déle. Její oříšková chuť vás dostane.

Cizrna beraní (Cicer arietinum) je bobovitá rostlina známá také pod názvem římský hrách. Byla před tisíciletími vyšlechtěna na území dnešní Sýrie a Turecka, odkud se rozšířila od Středomoří po střední Asii. V současnosti jde o celosvětově jednu z nejdůležitějších plodin. Kromě úžasné chuti je zajímavá svými pozitivy na lidský organismus. Obsahuje velké množství vlákniny, proteiny, železo, mangan, vápník a hořčík v ideálním poměru 1:1, draslík, vitamíny skupiny B včetně kyseliny listové a cholinu. Kombinace těchto komponent ji řadí oprávněně mezi superpotraviny.

Podívejme se podrobněji, co konzumace cizrny přináší.

Pomáhá hubnout
Cizrna je nabitá vlákninou a bílkovinami, tedy složkami, které navozují pocit sytosti. Zároveň je málo kalorická.

Udržuje zdravé trávení
Vláknina usnadňuje pohyb zbytků stravy přes trávicí systém a tím brání zácpě. Zároveň na sebe váže množství toxinů a pomáhá s jejich vylučováním. Zmenšuje riziko rakoviny tlustého střeva.

Chrání srdce
Obsah kardioprotektivních nutrientů – vlákniny, kyseliny listové a hořčíku snižuje hladinu LDL cholesterolu v krvi a tím riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Brání vzniku cukrovky
Má nízký glykemický index. Obsažené sacharidy jsou pomalu stravitelné, nezatěžuje tělo prudkými výkyvy hladiny glykémie, které mohou vést ke vzniku diabetu.

Posiluje imunitu
Cizrna je vynikajícím přírodním zdrojem zinku a mědi. Tyto minerály jsou nezbytné pro vývoj a správnou funkci imunitních buněk.

Doplňuje železo
Brání nedostatku železa v těle, který je nejčastější příčinou chudokrevnosti. Lidé s anémií trpí závratěmi, únavou, nechutenstvím, lámáním nehtů a vypadáváním vlasů.

Podporuje zdravý vývoj plodu
Obsažený cholin a kyselina listová až 2,5x snižuje pravděpodobnost výskytu vrozených vývojových vad nervové trubice. Mangan je důležitý pro správný růst miminka

Je bezlepková
Neobsahuje lepek, tím pádem se hodí pro osoby trpící celiakií. Svými nutričními vlastnostmi nahrazuje obiloviny.

Cizrna je dnes populární mezi vegetariány a vegany. Zařaďte ji však do svého jídelníčku, i když mezi ně nepatříte. Poslouží jako příloha k masům, ingredience do salátů či polévek. Nejznámějšími cizrnovými pokrmy jsou ale dozajista falafel a hummus.

Close